NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvBelföld

Demszkyék erőltették, Tarlósék befejezik

Kész lesz 2014-re Európa legmodernebb metróvonala – jelentette be Tarlós István főpolgármester, miután pénteken aláírta a 4-es metróvonal megvalósításához szükséges egységes támogatási szerződést a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel. A városvezető szerint így egyszerűbb a beruházás befejezése, hiszen egyértelmű rendszerbe foglalják az uniós és központi forrásokat. Tarlós utalt arra, hogy az előző városvezetés előnytelen szerződéskötései 10 milliárdokkal növelik a beruházás költségeit.

  • 2012. december 21., péntek 18:06
Vágólapra másolva!

„207 millió euró értékben, tehát 53 milliárd forintért építi meg a cég az alagutat a következő 143 hét alatt. Ez azt jelenti, hogy 2 év 9 hónap és 3 hét alatt fejezi be ezt a munkát” – jelentette be Demszky Gábor 2006-ban.

Nemcsak a 4-es metró átadásának időpontjában tévedett a liberális főpolgármester, a beruházás összköltségében 400 milliárddal számolt kevesebbet. Bár a beruházás jelentős uniós támogatással valósul meg, az előző városvezetés által kötött szerződések kockázatait egy az egyben a fővárosnak és az államnak kell finanszíroznia. Demszkyék 17 céget bíztak meg a kivitelezéssel, a csúszás miatti kötbérigények mára 10 milliárdos nagyságrendűek.


„Az előző városvezetés ráerőltette a városra ezt a beruházást. Előkészítése érdekében hosszú távra lekötötte Budapest csaknem összes erőforrását, miközben magának a metróberuházásnak a gazdasági és műszaki indokoltságát érdemben nem sikerült igazolnia” – fogalmazott Tarlós István.

A főpolgármester szerint a 4-es metró eddigi költségeiből le lehetett volna cserélni a BKV teljes járműparkját vagy fel lehetett volna újítani három kerületnyi lakóház teljes homlokzatát. A főváros egységes szerződést kötött a projekt befejezésére kijelölt Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel, hogy átláthatóbbá tegyék a rendelkezésre álló forrásokat. „Az új és egységes szerződés legfontosabb célja, hogy a még hátralévő időben a lehető legnagyobb arányban legyen lehívható az uniós forrás. Az elszámolhatósági elvek pontos meghatározásán túl az új szerződéssel bevezetjük az új elszámolási útmutatót is” – mondta el a főpolgármester.

A 4-es metró beruházása jelenleg 80 százalékos állapotban van. „Átláthatóbbá, egyszerűbbé és gyorsabbá tesszük a projekt megvalósítását. Az NFÜ arra törekedett, hogy a projekt szerződései megfeleljenek az európai uniós normáknak, elvárásoknak, és a beruházás minél nagyobb hányada elszámolható legyen az Európai Unióval, így tehermentesítve mind a hazai, mind a fővárosi költségvetést” – nyilatkozta Petykó Zoltán a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnöke.

Az építési munkálatokkal a főpolgármester szerint 2014 elejére végeznek.