
Átadták a Futárt Budapesten. A műholdas forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer több, mint 2200 jármű mozgását tudja nyomon követni a nap 24 órájában. A megállóknak egyelőre csak az 5 százalékában van digitális utastájékoztató, de okostelefonon bárki utána tud nézni, merre mozog éppen a keresett jármű. A hétmilliárd forintos beruházást jelentős késéssel adta át a kivitelező, amiért a főváros félmilliárdos kötbért követelt a cégtől.
A számítógépek és telefonok mellett 32 forgalomirányító szakember ül a Budapesti Közlekedési Központ diszpécserközpontjában. Egy-egy diszpécser 10-15 busz vagy villamosjáratot ellenőriz. Minden járműre fedélzeti számítógépet szereltek fel. Ezek műhold segítségével vannak összeköttetésben a diszpécserközponttal. Így a szakemberek azonnal be tudnak avatkozni például forgalmi zavar esetén. „Egy demonstráció, futóverseny vagy baleset esetén a kötött pályás pótlást át kell szervezni vagy el kell terelni buszjáratokat, lényegesen gyorsabban be tudunk avatkozni és eredményesebben, mint korábban” – mondta Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója.
A megállókban elhelyezett monitoron pedig a nap 24 órájában tudják tájékoztatni az utazókat arról, mikor érkezik meg a jármű. Egyelőre még csak a megállók 5 százalékában van digitális utastájékoztató, a többi helyen marad a már jól ismert, papír alapú menetrend. Akinek azonban van okostelefonja, egy ingyenes applikáció segítségével bármikor nyomon tudja követni a járatok mozgását.
A szolgáltatás annyira jól sikerült, hogy napokon keresztül még a kémvillamosok mozgását is lehetett látni. Ezeket a járműveket éjszakánként állítja őrjáratba a BKK, hogy megzavarják és lebuktassák a kábeltolvajokat.
A beruházás költségeinek csaknem kétharmadát az Európai Unió finanszírozta. „A rendszer összességében hétmilliárd forintba került. Az Új Széchenyi-program keretében támogatást és Uniós támogatást is sikerült a kiépítéshez kapni” – mondta Tarlós István főpolgármester.
Az informatikai rendszert még 2010-ben kezdték el kiépíteni. A kivitelező cég azonban többször megcsúszott a határidőkkel. Így a tavaly nyárra tervezett átadás mostanra tolódott. A vállalkozó ezért több mint félmilliárd forint kötbért fizetett a BKK-nak. Az összegből – a főpolgármester szerint – tovább tudják bővíteni a rendszert. A Nagykörúton közlekedő Combino villamosokat jövő tavasszal szeretnék bevonni a rendszerbe.