NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvBelföld
Izzasztó klímahelyzet a BKV járatain

Izzasztó klímahelyzet a BKV járatain

A budapesti buszok kevesebb mint 40 százalékán működik jól a klíma – derül ki a Közlekedő Tömeg civil szervezet összesítéséből.

  • 2021. július 10., szombat 13:02
Vágólapra másolva!

VAN, AMIKOR BE SEM KAPCSOLJÁK A LÉGKONDIT, MERT NEM BÍRNÁ A BUSZ ÖREG MOTORJA

A budapesti buszok kevesebb mint 40 százalékán működik jól a klíma – derül ki a Közlekedő Tömeg civil szervezet összesítéséből. Így gyakran előfordul, hogy a legizzasztóbb nyári napon is olyan járművek viszik az utasokat Budapesten, amelyeken izzasztó a hőmérséklet. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint a klímák meghibásodása terén a BKV buszgarázsai rosszul teljesítenek. Vannak olyan öreg buszok, amelyeken ha bekapcsolnák a klímát, az túlzott terhelést okozna a motornak.

Klíma nélkül közlekedtek a héten a legforróbb napokon az 1-es vonalán járó villamosok is Budapesten. Amikor július 8-án, az idei nyár egyik legmelegebb napján az egyik járaton az utasok zúgolódni kezdtek, mert a vezető nem kapcsolta be a klímát, egy szolgálaton kívüli BKV-dolgozó úgy tájékoztatott bennünket, hogy a CAF villamosokon központi vezérlésű a klímarendszer. Utána kérdeztünk: ezt csak részben igaz. Valóban központilag állítják be, hogy a légkondicionáló hány fokon működjön, ám arról, hogy menjen-e éppen vagy sem, a vezető dönt. Egy ilyen forró napon feltehetőleg azért nem kapcsolták be a hűtést, mert nem működött.

Mint azt korábban már megírtuk, a fővárosi közlekedésben teljesen esetleges, hogy az ember éppen légkondicionált vagy anélkül közlekedő járműre száll-e fel. Korábbi érdeklődésünkre a BKV azt felelte, hogy az olyan általunk tesztelt hosszú járatokon, mint a 105-ös, az 5-ös busz vagy a 7-es buszcsalád járatai, hiába javítják a klímát, a rendszernek ez a meleg már sok.

Írtuk arról is, hogy buszvezetők panaszkodtak: az öregebb buszokon, ha bekapcsolják a klímát, az olyan terhelést jelent a motornak, hogy ki sem tudnak állni a busszal az öbölből.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közösségi oldalán arra hívta fel a figyelmet, hogy a főváros öt BKV-divíziója közül minden garázs rosszul teljesít a klímák meghibásodása terén, kivéve a cinkotait.

– írták.

– tette hozzá a VEKE.

Bejegyzésük szerint ezeket a hibákat nem csak az utasok, hanem a járművezetők is elszenvedik, hiszen ha így küldik őket dolgozni, ezzel gyakorlatilag veszélyeztetik az egészségüket.

– A területnek van felelőse, konkrétan a vezérigazgató-helyettes, ezekben a kérdésekben neki kellene döntenie – mondta érdeklődésünkre Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke. Megjegyezte, hogy a meghibásodott klímákról évek óta minden nyáron szó van, tehát nem új keletű a probléma, mégsem történt változás. Ha a terület felelőse ezt nem tudja megoldani, le kell váltani. Ő nevezte ki a divízióvezetőket, tehát ő felel értük. Az a baj, egyre gyakrabban látom úgy, hogy a BKV-nál a járművezetőkön kívül soha senki nem felelős semmiért – fogalmazott.

A Közlekedő Tömeg civil szervezet tegnapi összeállítása szerint a budapesti buszok kevesebb mint 40 százalékán működik jól a klíma. Leginkább a Mercedes Conecto és a szóló Mercedes Citaro buszokon kedvezőek a tapasztalatok, a maradék buszok nagyjából felén a klímának csak minimális hatása van, mert a berendezést már gyárilag alulméretezték vagy nem tartják megfelelően karban. Másik részükön a klíma csak zúg és meleget fúj, vagy egyáltalán nem üzemel. A problémát súlyosbítja, hogy a klímahibás járművek egy részén nincs megfelelő méretű, nyitható ablak, vagy nem lehet kinyitni, mert reteszelve van.

Magyar Nemzet