
Visszavásárolta a magyar állam a Mahart személyszállítási üzletágát. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő négy részletben, 750 millió forintot fizet az ötvenegy százalékos tulajdonrészért – jelentette be szerdán Németh Lászlóné. A nemzeti fejlesztési miniszter szerint a vétel a kormány 2010-ben megkezdett vagyonpolitikai folyamatának, azaz az állami vagyon gyarapításának a részét képezi.
A Mahart huszonkét hajóból álló flottája több tízezer turistát visz évente a Duna menti városokba, Szentendrére, Esztergomba. A társaság többségi tulajdonosa eddig egy magáncég volt.
„Szeretnénk bejelenteni, hogy a nemzeti vagyonkezelő a Mahart PassNave többségi tulajdonát megszerezte” – jelentette be szerdán Németh Lászlóné tárcavezető. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 750 millió forintot fizet az ötvenegy százalékos tulajdonrészért. A nemzeti fejlesztési miniszter arra emlékeztetett, hogy a visszavásárlás illeszkedik az Orbán-kormány vagyonpolitikájába.
„Itt, amikor azt mondjuk, hogy tulajdonrészt szerzünk, állami vagyont gyarapítunk, akkor nem azonos az értelmezése azzal, amit egyéb cégekben el szoktunk végezni – fogalmazott Németh Lászlóné. – Itt egyszerűen lehetőségeket láttunk arra, hogy a cég jobban működjön, lehetőségeket láttunk arra, hogy a turizmust fejleszteni tudjuk, lehetőséget láttunk arra, hogy a dunai hajózás kapcsán előrelépéseket tegyünk” – tette hozzá.
A közlekedési államtitkár azt mondta, a kikötők és a flotta korszerűsítésére uniós forrásból több száz millió forintot költenek. „A Dunakanyar kikötőit szeretnénk jobb állapotba hozni, itt, Budapesten is, nyilván a fővárossal is hosszú távú kikötőhasználatokon meg kell állapodni, és utána tudnak indulni ezek a fejlesztések. Ezek néhány tízmilliótól százmilliós nagyságrendű beruházásokat jelenthetnek. Ami a flottafejlesztést illeti vagy modernizálást, javítást, az nyilván egy nagyobb nagyságrend” – közölte Völner Pál közlekedési államtitkár.
Az állam hatékonyabb gazdálkodással javítana a cég üzleti eredményén. „Nem gondolom, hogy a magasabb jegyárak miatt tudnánk az eredményt javítani. Nyilván ezek a vizsgálatok már nagyrészt megtörténtek, az átvilágítása a társaságnak nagyon részletesen megtörtént – nyilatkozta a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója. – Látjuk, azt, hogy vannak olyan üzletágak a társaságban, amelyek a másikhoz képest kisebb hatékonysággal működnek. Ezt a hatékonyságot javítva azt gondoljuk, hogy viszonylag gyorsan, nyilván ebben némi fejlesztés is szerepet kell, hogy játsszon, megvalósítható” – tette hozzá Márton Péter.
Budapestre évente csaknem 200 ezer turista érkezik üdülőhajóval, de a tervek között szerepel a mohácsi és a kalocsai kikötő fejlesztése is.