NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvAdattár A Hír TV külföldi hírei
Kitilthatják a dízelautókat a szennyezett levegőjű városokból

Kitilthatják a dízelautókat a szennyezett levegőjű városokból

Ki lehet tiltani a dízelmotorral működő járműveket a szennyezett levegőjű német városokból a szövetségi közigazgatási bíróság kihirdetett döntése szerint. A lipcsei testület ugyanakkor kimondta, a dízelüzemű járművek korlátozásakor ügyelni kell az arányosság elvének betartására, és csak végső esetben rendelhetik el a tiltást. A döntés több millió német autótulajdonost érinthet, hiszen autóik értéke csökkenhet.

  • 2018. február 27., kedd 17:11
Vágólapra másolva!

„A tiszta levegő nem alku tárgya" – ez olvasható a Greenpeace aktivistáinak transzparensén. A környezetvédelmi szervezet a Lipcsei Szövetségi Közigazgatási Bíróság épülete elé szervezett akciót. A testület arról hozott döntést, hogy végső esetben ki lehet tiltani a régebbi, dízelmotorral működő járműveket a szennyezett levegőjű német városokból a jobb levegő megteremtéséért.

A szövetségi bírósághoz Stuttgart és Düsseldorf fordult, a helyi bíróság döntését támadták meg. Azt akarták elérni, hogy ne kelljen tilalmat elrendelni a dízelautókkal szemben. De a szövetségi testület kimondta, a két önkormányzatnak be kell venniük a dízelüzemű járművek kitiltásának lehetőségét is a levegőminőségét javító intézkedéseik közé.

A berlini kormány és az autóipar is ellenezte a tilalmat, attól tartanak, hogy a lépés az egész országban precedenst teremthet. A német kancellár további egyeztetéseket ígért, és szerinte még azt is meg kell határozni, kinek a joga tilalmat elrendelni az autókra.

„Aminek mindenképpen meg kell történnie, hogy a kormányzat segítségével lépéseket kell tenni a levegő tisztasága érdekében. Az érintett felekkel további megbeszélések lesznek. Ami talán fontos, hogy megemlítsük: a határozat arra a két városra vonatkozik, ahol még többet kell tenni, de nem az egész országot, nem az összes autóst célozza Németországban" – közölte Angela Merkel.

Szakértők szerint a dízelautók a felelősek azért, hogy tavaly 70 városban a nitrogén-oxid-szennyezés meghaladta a levegőminőségi előírásokban rögzített határértéket.

„Csak Németországban 13 ezer ember hal meg évente a dízelkibocsátás miatt. Megnőtt a szívroham, a tüdőrák kockázata és annak a valószínűsége, hogy gyerekek asztmások lesznek emiatt. A közlekedési miniszter évek óta tudja ezt, és nem tesz semmit. A német autóipar érdekeit védi" – véli a Greenpeace egyik szakértője, Niklas Schinerl.

A korlátozás Németországban több mint 12 millió járművet érinthet. A bíróság szerint a dízelautók, -buszok és -kisbuszok vagy -teherautók tulajdonosainak bele kell törődniük, hogy járművük értéke csökkenhet, és kártérítést nem kérhetnek, a motor átalakítása a gyártókat terhelheti meg.