NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvAdattár A Hír TV belföldi hírei
2019 szeptemberében indulhat az új Nemzeti alaptanterv

2019 szeptemberében indulhat az új Nemzeti alaptanterv

Az alapvető készségek, kompetenciák fejlesztésével előzné meg az új Nemzeti alaptanterv, hogy évente 25 ezer funkcionális analfabéta kerüljön ki az iskolapadokból. Nemcsak a gyerekeknek, a pedagógusoknak is van még mit tanulniuk.

  • 2017. december 05., kedd 12:35
Vágólapra másolva!

A legutóbbi PISA-teszt természettudományi feladatainak megoldására kért meg diákokat az egyik budapesti középiskolában Látótér című riportműsorunk. Ez a felmérés arra kíváncsi, hogy a tanulók tudják-e a gyakorlatban alkalmazni a tananyagot. A magyar diákok a PISA-teszteken rendre átlag alatti teljesítményt nyújtanak.

Pedig a gimnáziumi felvételi vizsgákon jórészt olyan feladatokat kell megoldaniuk a jelentkezőknek, mint amilyenek a PISA-tesztekben találhatók. A felvételi előkészítő tanfolyamokon a tanárok meg is izzadnak a diákok többségével.

„Kell nekik még fél év, hogy merjenek próbálkozni, és végiggondolni, hogyan számolunk területet, amikor a szobába akarunk venni valamit, vagy mennyi festék kell, amikor ki akarunk festeni. De nem ezt kéri az iskola sajnos. Dolgozatot írunk, »Ne gondolkozzál, gyorsan írd meg!« Nem kell az, hogy ő bármire önmaga rájöjjön. Készen megkapja, megtanulja, mondja vissza, utána pedig írja meg ezt a felvételit, amelyben azért elég kemény feladatok vannak" - vélekedett az Etalon School vezetője, Boronyák Enikő.

A magyar iskolarendszerre továbbra is a biflázás jellemző, nem pedig az alapkészségek fejlesztése – ismerte el a parlament szakbizottságában az új Nemzeti alaptanterv kidolgozásáért felelős miniszteri biztos, Csépe Valéria.

„Nagyon sok helyen komoly problémák vannak egyes tartalmi elemek életkori elhelyezésével, egymásra épülésével, kapcsolatrendszerével és a sokat emlegetett kompetenciák értelmezési problémáival, nem beszélve arról a kompetenciaelvárásról, amely új a 2012-eshez képest. Ez a digitális kompetenciáknak az a fajta beépítése, amely számítógép-használattól a digitális állampolgárságig terjed" – nyilatkozta Csépe Valéria.

Túl nagy a tananyag, és túl sok a lecke – ezt a bizottság egyik ellenzéki tagja hozta szóba a meghallgatáson.

„Komoly hatása van erre a Nemzeti alaptantervnek, ezért kérdezem önt, hogy a jövőre nézve milyen biztatást tud mondani az aggódó szülőknek, diákoknak, hogy a túlterheltségük csökken" – mondta a jobbikos Farkas Gergely.

„A diákok túlterheltsége úgy is csökken, hogyha élményt ad az a munka, amelyet az iskolában végeznek" – reagált a felelős miniszteri biztos.

A volt szocialista oktatási miniszter szerint az Orbán-kormány oktatáspolitikája megbukott.

„Szerintem azért van szükség miniszteri biztosra, mert a jelenlegi minisztérium nem képes a feladatait ellátni" – hangoztatta Hiller István.

Csépe Valéria hangsúlyozta, hogy a diákokat meg kell tanítani tanulni.

„Számos helyen az idegennyelv-tanítás az, hogy szótár plusz nyelvtan. Ezt, kérem, sem a Nat, sem a kerettanterv nem tudja megváltoztatni, hanem a pedagógiai gyakorlatok, a pedagógusok felkészítése" – mondta a miniszteri biztos.

Egyes szakemberek szerint a magyar közoktatás több mint huszonötezer funkcionális analfabétát termel évről évre.