NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvBelföld
Minden negyedik online csalás áldozata nyugdíjas

Minden negyedik online csalás áldozata nyugdíjas

Az elmúlt időszakban megugrott az adathalász bűncselekmények, online csalások száma. A kormány fontos célkitűzése a kiberbűnözés megfékezése. Gulyás Gergely a kormányinfón jelentette be a kormányülésen elhangzottakat.

  • 2025. május 28., szerda 16:06
Vágólapra másolva!

Az elmúlt időszakban megszaporodtak az online csalások. Egyre többször találkozhatunk olyan esetekkel, amikor valaki egy rossz linkre kattint, vagy telefonos átverés áldozata lesz, és emiatt komoly összegeket veszít el. A probléma jelentőségét a kormányzat is elismerte. Orbán Viktor miniszterelnök kedden bejelentette, hogy a másnapi kormányülésen kiemelten foglalkoznak a kiberbűnözés témájával, a szerdai kormányinfón pedig már el is hangzott a bejelentés.

„A kormányülésen rendhagyó, de indokolt módon a banki csalással napirenden kívül foglalkoztunk” – jelentette ki Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter. Hozzátette, hogy az elmúlt hetekben elszaporodtak azok a csalások, ahol ügyfelek banki adatait próbálják meg ellopni. Ezzel magánszemélyeknek több mint 8 milliárd forint kárt okoztak, amiből eddig másfél milliárd forintot sikerült visszaszerezni. Kiemelte, hogy ha egyszer valakit átvernek, utána nagyon nehéz visszaszerezni a pénzt.

A kormány információi szerint a csalások mögött gyakran ukrán szervezett bűnözői körök állnak. Gulyás elmondta, hogy a kormány meghallgatta a nemzetbiztonsági tanácsadók véleményét, és munkacsoportot hoztak létre a kiberbűnözés visszaszorítása érdekében. A kormány következő ülésén a munkacsoport által kialakított javaslatokat is meg fogják tárgyalni.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint 2023-ban több mint 18 ezer sikeres banki csalást regisztráltak, amelyek összesen több mint 23 milliárd forintos kárt okoztak az ügyfeleknek. 2024 utolsó negyedévében több mint 8,2 milliárd forintos kárt okoztak a kibercsalók, ebből mintegy 2,5 milliárd forint bankkártyás, 5,7 milliárd forint pedig elektronikus fizetési forgalomhoz kapcsolódott.

A jegybank adatai szerint a csalók leggyakrabban telefonon (44 százalék), SMS-ben (42 százalék) vagy e-mailben (42 százalék) keresik meg az áldozatokat. Sokan találkoznak csalókkal online piactereken, illetve hamis weboldalakon keresztül is. Bár a csalók nem válogatnak, az idősek különösen veszélyeztetettek, mivel minden negyedik online csalás áldozata nyugdíjas, akik gyakran a havi nyugdíjukat vagy életük során felhalmozott megtakarításaikat veszítik el. Az áldozatok többsége szégyelli a történteket, ezért sokan nem is jelentik a csalást a banknak vagy a hatóságoknak.

A jegybank pénzügyi tudatosságra edukálás céljából létrehozott Pénzügyi Navigátor oldala összegyűjtötte a főbb csalástípusokat:

  • Adathalászat (phishing).
  • Telefonos csalások: banki vagy rendőrségi munkatársnak adják ki magukat, és különféle ürügyekkel próbálnak pénzt vagy adatokat kicsalni.
  • Hamis, lemásolt banki weboldalak: az áldozatok gyakran észre sem veszik, hogy nem a valódi oldalon járnak.
  • Romantikus csalások: online ismerkedési oldalakon bizalmi kapcsolatot építenek ki, majd különböző indokokkal csalnak ki pénzt.
  • Technikai támogatásnak álcázott csalások: hamis hibajelzésekkel ráveszik a felhasználókat, hogy telepítsenek szoftvert, vagy osszák meg eszközeikhez a hozzáférést.
  • Online piacteres csalások: hamis hirdetésekkel, nem létező termékekkel csalnak ki pénzt.
  • Hamis kuponos csalások: népszerű márkák nevében kínálnak nagy kedvezményeket, majd adathalász linkekre irányítják az áldozatokat.
  • Átutalásos csalások: hamis számlákat vagy fizetési felszólításokat küldenek, gyakran közműszolgáltatók vagy hivatalos szervek nevében.
  • Hamis befektetési ajánlatok: magas hozamokat ígérnek rövid idő alatt, gyakran hamis weboldalakon vagy közösségimédia-hirdetéseken keresztül.
  • Az első vásárlással jóváhagyott ismétlődő levonások, melyek – bejelentés hiányában – akadálytalanul teljesülhetnek, így az ügyfelek számlájáról rendszeresen kisebb összegeket vonnak le.
  • Bankkártyás visszaélések: megszerzik a bankkártyaadatokat, majd az áldozat tudta nélkül vásárolnak vagy pénzt emelnek le a számláról. A visszaélések száma és értéke folyamatosan nő.
  • Közösségimédia-profilok átvétele, majd ezek felhasználása további csalásokhoz vagy adatlopáshoz.

A teljes cikka Világgazdaság honlapján olvasható.

Fotó: Shutterstock