NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvAdattár A Hír TV belföldi hírei
Több pénz jutott idén „kormányzati kommunikációra”, mint az egészségügyi fejlesztésekre

Több pénz jutott idén „kormányzati kommunikációra”, mint az egészségügyi fejlesztésekre

Közel annyi pénz ment el tavaly stadionépítésre, mint kórházfejlesztésekre, idén viszont már csökkenhetnek a stadionokra kiadott milliárdok, igaz, egészségügyi fejlesztésekre is kevesebb juthat. Bár a stadionépítés vált a fölösleges pénzszórás szinonimájává, az új pénztemető az állami kommunikáció lehet – fél év alatt többet költöttek propagandakampányokra, mint kórházfejlesztésre.

  • 2017. október 27., péntek 17:43
Vágólapra másolva!

Az Orbán-kormánnyal szemben az egyik leggyakoribb kritika, hogy pazarló és korrupt költségvetési politikát folytat, fontos ügyek, például egészségügy vagy oktatás helyett stadionépítésre és propagandára költ. A pénzszórás visszaszorítása az ellenzéki pártok ígéreteiben is megjelenik, legutóbb például a Momentum programjában szerepelt, hogy a stadionépítések visszafogásából és a Rogán Antal-féle propagandaminisztérium megszüntetésével hatalmas összegek szabadulnának fel, ebből a párt többek között áfacsökkentésre, az egészségügyi dolgozók béremelésére, a családtámogatások drasztikus emelésére is jutna pénz. Az utóbbi pár év kiadásait megszámolva valóban rengeteg pénz maradna szociális célokra, ha ezek a kiadások megszűnnének.

Az alábbiakban a stadionokat fenntartó Nemzeti Sportközpontok és a kormányzati kampányokat szervező Nemzeti Kommunikációs Központ kiadásait vesszük sorra. Ezeket összevetjük az egészségügyi fejlesztéseket megrendelő és a kórházakat fenntartó Állami Egészségügyi Ellátó Központ pénzügyeivel.

Stadionok, kommunikáció kontra egészségügy

A kórházakat fenntartó ÁEEK költségvetése a tárgyalt intézmények közül az egyik legmagasabb volt az elmúlt években – nem csoda, hiszen a központnak hatalmasak az állandó kiadásai, az ő költségvetésükből fizetnek ki számos egészségügyi dolgozót, fedezik a kórházak karbantartását. Az ÁEEK (és elődje, a GYEMSZI) költségvetése a központ honlapja szerint 2014-ben 33 milliárd, 2015-ben 47 milliárd, tavaly 54 milliárd forint volt.

A kórházakat érintő állami fejlesztésekről nehezebb pontos képet kapni, arról ugyanis az ÁEEK nem vezet saját nyilvántartást. Hozzávetőleges adatokat a Közbeszerzési Értesítőben megjelent közleményeket összeadva kaphatunk az egészségügyi fejlesztésekről. Ezeket összeszámolva az alábbi, becsült adatokat kaptuk: 2014-ben több mint 27 milliárd forintot költött az állam egészségügyi fejlesztésekre, a következő évben körülbelül 35 milliárdot, majd 2016-ban 52,7 milliárdot. Az idei költségvetési év még nem zárult le, de a Közbeszerzési Adatbázis alapján idén eddig közel 31 milliárd forint jutott erre a célra.

A stadionokat fenntartó Nemzeti Sportközpontok költségvetése az ÁEEK-nál jóval kisebb, de növekszik. 2014-ben 7,2 milliárd, 2015-ben 7 milliárd, majd tavaly 8 milliárd forint volt, idei előzetes tervében pedig 10,3 milliárd forintnyi kiadással számol a szervezet. Ha a sportközpontok közbeszerzéseit nézzük, akkor érdekes számokat láthatunk. Míg 2014-ben és 2015-ben 5,7 és 7 milliárd forintnyi közbeszerzést bonyolítottak le, tavaly a stadionépítési hullám elérte csúcspontját. Ekkor a sportközpontok (saját összesítése alapján) 40 milliárd forintnyi közbeszerzés megrendelői voltak. Azaz 2016-ban közel annyit költött a kormány sportpályák építésére, mint kórházakéra, sőt, az előtte levő évi kórházfejlesztések költségvetéséhez képest a stadionépítések költsége túl is szárnyalta az egészségügyi fejlesztésre fordított összegeket (35-höz képest 40 milliárd forint). Idén eddig 10 milliárd forintot költöttünk stadionépítésekre (kórházfejlesztésre 30-at), igaz, ez még nem a végleges összeg.

Kommunikációra még többet költünk

Azonban amíg a stadionépítésekre költött összeg ingadozik, az egészségügyi fejlesztéseknél is nagyobb összegek mennek el kormányzati kommunikációra, köztük a jól ismert kék, tőmondatos üzeneteket közlő propagandaplakátokra, a nemzeti konzultációkra és azok népszerűsítésére, de ugyanez a (máskor a migrációval riogató kampányokat szervező) hivatal szervezte a letelepedési kötvények külföldi népszerűsítését is. Az állami kommunikáció szervezésére 2015-ben hozták létre a Nemzeti Kommunikációs Hivatalt, működését a következő évben kezdte meg. A hivatal egyből 25 milliárd forintos keretszerződést kötött többek között Rogán Antal bizalmasa, Csetényi Csaba cégeivel (megemlítendő, hogy a NKH felettes szerve Rogán Antal propagandaminisztériuma).

Idén – ahogy azt júliusban megírta a Magyar Nemzet – azonban tovább emelkedtek az NKH költségei, már az első három hónapban 35 milliárd forintnál is több pénzt költöttek el. Április óta azonban a Közbeszerzési Értesítőben megjelent adatok alapján még legalább 5 milliárddal emelkedett a különféle állami kampányokra költött pénz (a korrektség kedvéért jegyezzük meg, hogy nemcsak a konzultációs propagandára költ a hivatal, hanem például az ELTE és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem kiadványainak elkészítésére is). Ezzel az állami kommunikációra költött összegek már megelőzik az egészségügyi fejlesztésekre fordított kiadásokat. Ez a 40 milliárd továbbra sem teljes összeg, elképzelhető, hogy a következő hónapokban tovább növekedjen – a teljes összeg a 2015-ös keretszerződés alapján akár 50 vagy 75 milliárd forintra is emelkedhet.