NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvAdattár A Hír TV külföldi hírei

Avatás: a két ország nem szorul rá az orosz olajra

Nemcsak Magyarország és Szlovákia, hanem Közép-Kelet-Európa ellátásának biztonságát is javítja a Barátság I. kőolajvezeték felújítása és kapacitásának bővítése. Ezt hangoztatta a szlovák és a magyar miniszterelnök, valamint a korszerűsítést közösen végző Mol, illetve a szlovák kőolajszállító vállalat vezetője a Szlovákiában rendezett avatási ünnepségen. A Barátság I. kapacitása másfélszeresére nőtt, miközben több olaj szállítható a Horvátországból induló Adria vezetéken is. Így szükség esetén az orosz olaj helyettesíthető tengeren érkező arab olajjal.

  • 2015. február 09., hétfő 12:27
Vágólapra másolva!

A Barátság vezeték az egykori Szovjetunióból szállított olajat a KGST-országokba. Első magyarországi szakaszát 1962-ben adták át, az olaj Ukrajnán át érkezett Magyarországra és az akkor még létező Csehszlovákiába. A 70-es évek végén a Barátság I.-et összekötötték a Horvátországból induló Adria vezetékkel, amely tengeri szállítású, arab olajat hozott a térségbe.

A Barátság I.-et szűk egy év alatt újította fel és bővítette ki a Mol, illetve a szlovák kőolajszállító cég, a Transpetrol. A vezeték éves kapacitása 3,5 millió tonnáról 5,5-6 millió tonnára nőtt. A Szlovákiában rendezett avatóünnepségen a magyar miniszterelnök – az ukrán válságra utalva – az olajipari szakemberek előrelátását dicsérte.

„Ennek a kőolajvezetéknek az eredeti célja az volt, hogy orosz kőolajat szállítson Ukrajnán keresztül, azonban mindannyian tudjuk, hogy a háború kiszámíthatatlan állapotokat idézhet elő, és a katonai szempontok ilyenkor felülírják a polgári energiabiztonság szempontjait. Éppen ezért fontos, hogy a régió országai közösen keressék azokat a megoldásokat, amelyek váratlanul nehéz körülmények közepette is garantálják az országok ellátását” – fogalmazott Orbán Viktor.

A szlovák miniszterelnök is azt emelte ki, hogy a beruházás javítja Kelet-Közép-Európa energiabiztonságát. Robert Fico emlékeztetett, hogy Szlovákia 99 százalékban kőolaj-behozatalra szorul.

„Fokozatosan le kell cserélnünk a meglévő keleti–nyugati irányokat, a meglévő és akár új észak–déli tranzitvezetékeket, csővezetékeket. Amit ma átadunk, az egy észak–déli irány, amely a szlovák ágat köti össze a magyar ággal. És rendkívüli, hogy szükség esetén a magyar és a szlovák félnek is a biztonságérzetét növeli” – fejtette ki Robert Fico.

Ha esik, ha fúj, Magyarországon és Szlovákiában mindig lesz kőolaj. Ezt már a Mol ügyvezető igazgatója mondta. Fasimon Sándor arra célzott, hogy a Barátság I. korszerűsítésével kiváltható az orosz olaj.

„Stratégiai szerepe kiemelkedő, hiszen a vezetékkel érdemben nyitottuk meg annak a lehetőségét, hogy szükség esetén teljes mértékben az Adriáról lássuk el kőolajjal Pozsony finomítóit. Ezzel valóra válhat az, hogy ha a helyzet úgy hozza, a Földközi-tengerről szolgáljuk ki Magyarország és Szlovákia teljes kőolajigényét” – fejtette ki Fasimon Sándor, a Mol Nyrt. ügyvezető igazgatója.

A Barátság I. korszerűsítése és kapacitásának megnövelése 20 milliárd forintba került.