NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvBelföld
BKK sáv: létezik, de a KRESZ nem ismeri

BKK sáv: létezik, de a KRESZ nem ismeri

Buszsáv helyett BKK-sávot festett fel a főváros számos útjára a Budapesti Közlekedési Központ a metrófelújítás miatt. Csakhogy a KRESZ szerint ilyen nem létezik – ezt erősítette meg "Budapesti Srácok" című műsorunknak egy közlekedési szakjogász. Kovács Szabolcs hangsúlyozta: ezek a sávok bár nem szerepelnek a KRESZ-ben, a rendőrség és a Fővárosi Önkormányzat mégis 30 ezer forintra büntetheti azt, aki ráhajt.

  • 2020. november 28., szombat 17:01
Vágólapra másolva!

Torlódnak a buszok az M3-as metró középső szakaszának felújítása miatt Budapest belvárosában.

A pótlásra pedig úgy tűnik még hosszú ideig szükség lesz. Ugyanis egyelőre nagyon távolinak tűnik a megegyezés a BKV és a 3-as metró alagút-felújításával megbízott Swietelsky Vasúttechnika Kft. között.

A metrópótlás miatt új sávokra van szükség – ám a város számos pontján BUSZ helyett úgynevezett BKK sávot festettek fel.

Ezt nem vehetik igénybe a taxisok, a kerékpárosok, sem a motorosok

- mondta a BKK szóvivője, Borsi Dávid András.

A KRESZ viszont csak a buszsávot ismeri - ezt a BKK is elismerte a budapesti srácok című műsorunknak - ám szerintük ez jogszabályszerű.

„A KRESZ az egyértelműen fogalmaz a BUSZ sávról, azt autóbuszok használhatják, taxisok, motorkerékpárok, egy bizonyos szakaszokon kerékpárosok és még egyéb szereplők is igénybe vehetik. Meg nyilván a megkülönböztető jelzésekkel közlekedő járművek is. A BKK felfestésű sáv azonban ettől szigorúbb. Azt, hogy ki hajthat be erre a szakaszra, a BKK sáv előtti részeken táblával jelöljük és így ez KRESZ kompatibilis, tehát ez teljesen jogszabályszerű"

- tette hozzá a szóvivő.

Tehát a sáv létezik, de a jogszabály nem ismeri.

„Az alapvető különbség az, hogy a KRESZ szabályozza a buszsávot – ilyet, hogy BKK sáv – ilyet nem tartalmaz"

-mondta Kovács Szabolcs ügyvéd.

A közlekedési szakjogász szerint ez jogbizonytalanságot eredményez és ha valaki ráhajt 30 ezer forintos bírságra számíthat. Ám mit kiderült nem csak ez a gond ezzel az úgynevezett BKK sávval.

„Bizonytalan ennek a megítélése mert pl a BUSZ sávból megengedett a kanyarodás, a BKK sávról pedig nem lehet tudni, hogy megengedett-e a kanyarodás, mert ilyen sávot és ilyen útburkolati jelet a KRESZ nem tartalmaz. Tehát nem lehet tudni, hogy milyen elvárást támaszt a hatóság majd akkor amikor valaki pl jobbra kis ívbe lehetne kanyarodni és az út szélén a járda mellett a BKK sávval, nem lehet tudni, hogy onnan kell e jobbra kis ívbe adott esetben kanyarodni, vagy a belső sávból, ahol megengedett egyébként az autósok közlekedése"

- fogalmazott az ügyvéd.

A taxisok sem használhatják a sávot - ám szövetségük elnöke szerint erről velük nem egyeztettek.

„Nem volt semmiféle egyeztetés a taxisokkal, hogy hello sziasztok akkor ti itt holnaptól nem jöhettek be?"

- panaszolta Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke.

Nem csak a taxisokkal, hanem az autós szakmai szervezetekkel sem. Tehát ez valahogy úgy néz ki, hogy 20-30 biciklis lobbista ül egy autós szervezettel szemben, amit nem tudom, hogy micsoda, nem tudjuk, hogy kicsoda. Feltételezem, hogy azért talán meghívnak valakit, mi többször jeleztük ezt a tavaszi átrendezés kapcsán, a médiának volt köszönhető és annak a felháborodásnak, amit az autós társadalom megfogalmazott, hogy azokat a BUSZ sávokat, vagy azokat a sávokat, amit biciklisávnak átrajzoltak és elvették a 30 százaléknak a sávnak, ami értelemtelen volt, hiszen ugyanúgy a taxik mellett mehetett volna busz és a kerékpár is.

A Budapesti Autósok közösségének társalapítója azt mondja, hogy az autósok már nagyon unják, hogy szinte napról napra változik valami a város közlekedési rendjében.

„Tapasztaljuk, hogy az autósok többsége az úgy is áll a dolgokhoz, hogy tudja, hogy káosz van, inkább nem megy arra, tehát valamilyen szinten még azt is mondhatjuk, hogyha ezt összekapcsoljuk azzal, hogy kiszorítsuk az autósokat a városból akkor talán még be is jött ez a terv"

- mondta a Budapesti Autósok Közösségének társalapítója, Gál Tamás.

Karácsony Gergely csaknem egy éve kezdett radikális forgalomcsökkentésbe. Tavasszal a nagykörút két forgalmi sávját egyre csökkentette a kerékpársávok miatt. Most a körúton a vírushelyzet miatt – a szokottnál is nagyobb a forgalom, de a bringa sávot szinte senki sem használja.

HírTV