NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvGazdaság
Hajózhatóvá vált a Szuezi-csatorna, esik az olajár

Hajózhatóvá vált a Szuezi-csatorna, esik az olajár

Egy hét után sikerült kiszabadítani a megakadt óriáshajót, megindult a forgalom a világ talán legforgalmasabb vízi útvonalán. Nagy hátrányt kell ledolgozni a szállításban, de a piacok már megnyugodtak, az ellátás lassan helyreáll - írja a Magyar Nemzet.

  • 2021. március 30., kedd 19:27
Vágólapra másolva!

Hétfőn sikerült először megmozdítani, majd teljesen kiszabadítani a Szuezi-csatornában egy héttel korábban elakadt gigantikus, 220 ezer tonnás, négyszáz méter hosszú konténerszállító hajót. Megindulhatott a hajóforgalom, de több száz hajó, köztük olajtankerek és földgázszállítók gyűltek össze mind a Földközi-tengeren, mind a Vörös-tengeren, illetve a csatornát megszakító két tóban, hogy áthaladhassanak. A tervek szerint erre négy nap alatt sor kerül majd, így teljesen normalizálódik a helyzet.

Ilyen méretű monstrumok megjelenésére ugyanis senki nem számított korábban, és ugyan a csatornán 2015-ben igen komoly bővítést hajtottak végre, mellyel az kétszáz méternél is szélesebb lett, ilyen nagyságú hajóra azonban már nehéz méretezni. A csatorna üzemeltetője azt nyilatkozta, hogy továbbra is áthaladhatnak ekkora hajók, nem kell megkerülniük Afrikát, nyilvánvaló azonban, hogy hasonló esemény máskor is bekövetkezhet, de most már legalább azt tudjuk, hogy egy hét alatt meg lehet oldani egy ilyen feladatot.

A csatornát üzemeltető céget, így végső soron az egyiptomi államot napi 15 millió dollár veszteség érte az egyhetes időszak alatt, bár ebből valamit pótolhat a néhány napig a szokásosnál jóval nagyobb forgalom.

A százmillió lakosú, óriási élelmiszerimportra szoruló Egyiptomnak kulcsfontosságú ez a bevételi forrás, és már az egyhetes kiesés is komoly gazdasági hatással járhat.

Az olajpiac a hírre megnyugodott, a főbb típusok ára két dollárral csökkent, hiszen most már szállítási, ellátási problémáktól nem kell félni. Ennél is nagyobb megnyugvás volt az olajszállító hajók rakterének piacán, ahol egy hete a duplájára nőttek az árak, hisz nem lehetett tudni, mikor lehet majd áthaladni a Szuezi-csatornán, a biztos célba jutás pedig csak Afrika megkerülésével volt biztosított, ami kéthetes plusz utat és jókora többletköltséget jelentett.

Magyar Nemzet