
Ez lesz ugyanis Magyarország történetének legmodernebb gyára, azonban nem árt emlékezni rá: 2018-ban attól a Szlovákiától oroztuk el a beruházást, amely sokáig a globális autóipar egyik meghatározó szereplőjének számított, ám a versenyképességét a sorozatos hibás gazdaságpolitikai lépések nyomán idővel elvesztette – írja a Világgazdaság. Magyarország ezzel szemben más utat választott, az alacsony társasági adóra és egykulcsos adórendszerre épülő gazdaságpolitika a térség egyik legvonzóbb beruházási környezetét hozta létre. Épp ezért veszélyes minden olyan kísérlet, ami megbontaná ezt a bizonyítottan sikeres modellt.
Gyárat épít a BMW Debrecenben – ezt 2018-ban jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Hét évvel később 2025. szeptember 26-án pedig hivatalosan is megkezdi termelését a gyár, amelyben a német konszern a Neue Klasse nevű új teljes elektromos meghajtású autóit fogja gyártani. Az ezer sebből vérző német autóipar új termékét Németországban is óriási várakozás előzi meg, túlzás nélkül állítható, hogy a BMW vezetésének minden reménye ebben az új modellben van.
BMW Debrecen: egyelőre nem zökkenőmentes az átállás
De nemcsak Németországban, Magyarországon is sokat várnak a BMW-gyárral kapcsolatban. A magyar kormány évek óta óriási erőfeszítéseket tesz a hazai autóipar technológiai átállítására, ami azonban egyáltalán nem zökkenőmentes. 2024 eleje óta folyamatosan esik a termelési színvonal a magyar gazdaság korábban húzóágazatának számító jármű- és akkugyártás területén.
Mindez persze összefüggésben van a német gazdasági modell megroppanásával, az elektromos átállás megtorpanásával, a kínai autóipar elképesztő tempójával, vagy az értelmetlen brüsszeli adminisztratív szabályokkal, de ettől még tény, hogy az átmenet éveit élte Európa-szerte az autóipar. Jogosan adódik a kérdés, hogy mennyire strukturális problémákat látunk, vagy csak ciklikus eredetűt, utóbbi esetében ugyanis ha túllendül az ágazat, akkor a magyar gazdaság szinte biztosan profitálni fog az erősödő konjunktúrából és könnyen lehet az új világgazdasági korszak nyertese.
Hogy mennyire nem könnyű ez a folyamat, azt bizonyítja az is, hogy Orbán Viktor miniszterelnök az idei évtől azért várt magas, 3 százalék feletti gazdasági növekedést és fantasztikus évet, mert élt a remény, hogy 2025-ben mindhárom nagy gyár, a BMW, a CATL és a BYD is megkezdi a termelését. Ehhez képest csak a BMW-t lehet biztosra venni, a két kínai vállalat beruházása egyértelműen csúszásban van. Tehát leghamarabb jövő tavasszal, illetve nyáron pöröghetnek fel a gyártósorok ezekben az üzemekben, persze, ha addig semmi nem szól közbe és nem igazak azok pletykák, amelyek a gyártás elhalasztásáról szóltak.
A teljes cikk a Világgazdaság oldalán olvasható.
Fotó: KondorCars