
Az Iszlám Állam azt állítja, hogy ők lőtték le az orosz utasszállítót, de ezt a szerencsétlenségben érintett országok és a szakértők is cáfolják. A legvalószínűbb, hogy technikai hiba miatt zuhant le a gép. Közben a Lufthansa és az Air France ennek ellenére úgy döntött, amíg ki nem derül a tragédia pontos oka, járataik nem repülnek az orosz gép által használt légi folyosón. Az utasszállító 224 személlyel a fedélzetén zuhant le az egyiptomi Sínai-félsziget felett. Senki sem élte túl a tragédiát.
Hozzátartozók gyászolják szeretteiket a szentpétervári repülőtéren. A Sínai-félsziget felett lezuhant utasszállítón főleg orosz állampolgárok utaztak Sarm es-Sejk üdülőhelyről Szentpétervárra. Az egyiptomi hatóságok több tucat mentőautót küldtek a helyszínre, de már senkit nem tudtak élve kiemelni a roncsok közül.
Az egyiptomi kormányfő válságtanácskozást tartott, külön egységet állított fel a történtek kivizsgálására.
„A polgári repülési minisztérium csoportja a helyszínen van, és megkezdi a vizsgálatot. Az orosz féllel folyamatos kapcsolatban állunk, ahogy az orosz nagykövettel is” – mondta az egyiptomi kormányfő, Seríf Iszmáíl.
Az orosz elnök részletes vizsgálatot rendelt el. Vlagyimir Putyin utasította a katasztrófavédelmet, hogy küldjenek ki mentőalakulatot a helyszínre. „A Rendkívüli Helyzetek Minisztériumának két Il–76-os és egy Bi-200-as gépe készen áll, hogy orvosi felszereléseket és szükséges felszereléseket szállítson a helyszínre” – mondta az orosz Rendkívüli Helyzetek Minisztériumának helyettes vezetője, Alekszej Szmirnov.
Az orosz és az egyiptomi hatóságok is azt tartják a legvalószínűbbnek, hogy műszaki probléma történhetett. A terrortámadás lehetőségét már azelőtt kizárták, hogy az Iszlám Állam bejelentette: ők lőtték le a gépet.
A Hír Tv-nek nyilatkozó biztonságpolitikai szakértő propagandafogásnak tartja a terrorszervezet közleményét.
„Az Iszlám Államnak nincsenek olyan vállról indítható rakétái, egyáltalán olyan rakétái, amelyek 9000 méterre felvinnének. Ez sokkal inkább propaganda. Itt sokkal inkább műszaki probléma lehetett, hiszen a repülőgép gyakorlatilag annyira lelassult, hogy utána szinte függőlegesen zuhant le” – mondta Tálas Péter biztonságpolitikai szakértő.
A gép pilótája a zuhanás előtt műszaki problémát jelentett, majd megpróbált kényszerleszállást végrehajtani. A repülő útvonalát követő rendszer adataiból az derül ki, hogy a gép körülbelül 9 ezer méteres magasságban hirtelen lelassult, de ezt egy magyar repülős magazin vezetője szerint sem indokolhatta a hajtómű kigyulladása és leállása.
„Az, hogy ilyen gyorsan lelassul a gép, hajtóműhiba nem indokolja. Kísértetiesen hasonlók ezek az adatok a 2009-es Air France repülőgép esetéhez, amely az Atlanti-óceán fölött járt így” – mutatott rá Kővári László, az Aranysas magazin főszerkesztő-helyettese.
Az orosz Metrojet légitársaság lezuhant gépe 18 éves volt, ami nem számít öregnek, ez a típus viszonylag biztonságosnak számít.