

Nem okoz majd tömeges elbocsátásokat és csődöket az elektromos járművek elterjedése az alkatrészgyártók érdekképviselete szerint. A piac átrendeződésére azonban az érintett cégeknek fel kell készülniük – figyelmeztetett a kormány képviselője egy szakmai konferencián.
Az elektromos gépkocsik elterjedése világszerte átrendezi a járműipart. Németországban, ahol több mint nyolcszázezren dolgoznak az ágazatban, már megszólalt a vészcsengő. Becslések szerint legalább hetvenötezer, de akár negyedmillió állás is megszűnhet. Az elektromos autók egyszerűbbek a hagyományos hajtásúaknál, ötödannyi alkatrész elég hozzájuk.
Az átrendeződéssel a magyar kormány is számol. A gazdaságfejlesztési államtitkár egy szakmai konferencián arról beszélt, hogy a piac átalakulásához a gyártóknak és a beszállítóknak alkalmazkodniuk kell, ha meg akarnak maradni.
„Óriási politikai viták vannak, ezt hangsúlyoznom kell, de az alternatív hajtásnak 2030-ra nagyon nagy szerepe lesz, és ez az egész gondolkodásunkat járműgyártás szempontjából meg kell határozza" – mondta Lepsényi István.
A győri egyetem docense arra számít, hogy öt-tíz éven belül megugrik az elektromos kocsik száma. A város a magyar autóipar egyik központja.
„Magyarországon is megkezdődött a különböző elektromoshajtás-komponenseknek a gyártása és fejlesztése. Ez nyilván az iparban ugyanúgy fog tükröződni, mint a piacon” – véli Hanula Barna.
Az alkatrészgyártók érdekképviseletének elnöke nem tart tömeges elbocsátásoktól.
„A cégek belső átalakulása valószínűleg meg fog történni, és az eddig gyártott termékek és a portfólió akár változhat, de úgy gondolom, hogy a létszám mindenképpen alkalmazásban lesz" – mondta Nyírő József.
Magyarországon több mint 170 ezren élnek a járműiparból, amely a bruttó hazai össztermék 5, az export 20 százalékát adja.