NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvBelföld

Nyári helyett téli: megrohamozták a gumiszervizeket

Sok autós csak az első téli hóeséskor cserélteti le a nyári gumit télire. A Hír Televízió által felkeresett nonstop gumiszerviz előjegyzési naptára is tele van az év utolsó napjaira. A szakemberek figyelmeztetnek, hogy havas, csúszós utakon még téli gumival is óvatosan közlekedjenek.

  • 2014. december 28., vasárnap 20:27
Vágólapra másolva!

Minden emelőn autó állt az egyik budapesti gumiszervizben. A tulajdonosok a nyári gumit cseréltették át a télire.

A szerviz előjegyzési naptára tele van. Tapasztalataik szerint ez az első téli hóeséskor mindig így van egy héten keresztül. Pedig a cserére már október–novemberben sort kellene keríteni. „Ismét azt hitték az emberek, hogy elmarad a tél, de nem. Minden évben jön, és ilyenkor, az első hóesésnél rengetegen jönnek. Van, aki még vásárol is, például aki külföldre utazik” – mondta Maksa Mihály.

A téli gumi lágyabb anyagból készül, mint a nyári, ezért jobban tapad az útfelülethez, a bordázata is sűrűbb. „A kis recék, amelyek hosszirányban és keresztirányban is benne vannak, menet közben szinte szétnyílnak, és beleharapnak, beleékelődnek a hóba, illetve a felületbe. Nagyon fontos, hogy ennek a futófelületnek legalább 4 milliméteresnek kell lennie” – nyilatkozta a Magyar Autóklub szakértője, Mészáros Ferenc.

Jégen, vagy nagyon letaposott havon ezzel is meg lehet csúszni. A helyzet veszélyességét azonban lehet csökkenteni. Az Autóklub szakértője azt mondta, hogy ilyenkor óvatos mozdulatokkal a csúszás irányába kell elfordítani a kormányt, erősen fékezni pedig kifejezetten tilos. ƒ„Ösztönösen a vezetőben az van, hogy ha megcsúszott, akkor minél előbb meg akar állni, rálép a fékre. Ekkor biztos, hogy meg fog csúszni az autó, elkezd pörögni. Nagyon finom kormánymozdulatokkal kell kivédeni a kocsi megindult csúszását, és amikor már érzem, látom, hogy egyenesben van a kocsi, akkor motorfékkel, tehát a gázelengedéssel és egy nagyon pici, finom fékezéssel lassítom le” – nyilatkozta a közlekedésbiztonsági szakértő.

Mészáros Ferenc arra is figyelmeztetett, hogy az abroncsot hat-hét évente akkor is le kell cserélni, ha nem kopott, mert az anyaga elöregszik, veszít a rugalmasságából, és már nem tapad úgy, ahogy kellene.