

Lázár János építési és közlekedési miniszter négy hónap után ismét KözlekedésInfót tart. A januári esemény emlékezetes volt, akkor jelentette be a 10 pontos tervet, ami a MÁV szolgáltatási színvonalának emelését célozta, többek között a késési biztosítás bevezetésével.
A miniszter elmondta, hogy jelentős forrást biztosítottak autóbuszok vásárlására, összesen 1000 db buszt szereznek be, amiknek köszönhetően a buszok átlagéletkor 8,5-re csökken. Emellett a mozdonyok megújításába is belevágtak, ez a Miskolc-Budapest vonalon több perc menetidő megtakarítást jelent.
A MÁV-csoport 70 mozdonyt bérel, 2026-ban további harmincat, így nem 110 hanem 100 újszerű mozdony áll forgalomba - jelentette be Lázár, így ezzel már 110 újszerű mozdony áll fogalomba. A miniszter szerint a késési biztosítás bevezetésével jelentősen fog csökkenni a késések száma.
A kínaiakkal is előrehaladott tárgyalásban vagyunk, jelezte tárcavezető. Hozzátette, azon dolgoznak, hogy 285 mozdonyt rendeljenek meg, azon lobbizik most a "szőrös szívű" gazdasági miniszternél, hogy erre 20 éves hitelt vegyenek fel.
Lázár szerint a legnagyobb változás a MÁV történetében, hogy június elsejétől bevezetik a késési biztosítást, azaz a MÁV objektív felelősséget vállal, így 20 perc késés után visszaadják a jegyár felét. Ez vonatkozik azokra is, akik pénztárban és azokra is, akik mobil verzióban veszik meg a véletelárat.
A miniszter szerint ilyen Európában nem nagyon van, szerinte ez jelentős előrelépés, mivel a közlekedésben az utas a legfontosabb, erre kell megtanítani a közlekedési szakmát. " A legfontosabb, hogy az utas mit érez" - tette hozzá.
Ezen felül 1200 db mosdót újítanak fel, azt ígéri, hogy nem lesz olyan mosdó, ami jövőre ne lenne felújítva, erre költségvetésből nem kaptak pénzt, a 6,5 milliárdos költséget a MÁV finanszírozza. Jelezte, hogy automatákkal fogja működtetni, szeretnék a minőséget fenntartani a jövőben.
Fizetőssé tesszük a mosdót egy részét - mondta Lázár, hozzátéve, hogy az IC járatokon folyamatosan takarítószolgáltatást biztosítanak. A miniszter szeretné megköszönni az ő munkájukat és azt kérte az utasoktól, hogy becsüljék meg őket.
Ezek mellett 285 új Intercity kocsit vásárolnának hitelből, erről zajlik egyeztetés a gazdasági tárcával.
Az egészen világos, hogy a tarifareformnak köszönhetően ma sokkal többen használják a közösségi közlekedést, mit bármikor - kezdte a KözlekedésInfót Lázár János építési és közlekedési miniszter, aki mellett Hegyi Zsolt MÁV vezérigazgató is részt vesz az eseményen. Hozzátette, 115 milliárd forint árbevétele volt tavaly a MÁV-nak, ami sokkal több, mint előtte volt, azaz olcsóbban, de többet tudtak adni.
A 2024-es év legnagyobb rezsicsökkentése volt a tarifareform - mondta a miniszter, hozzátéve, ezzel rá tudtak cáfolni arra, hogy a MÁV kasszájában lyukat üt majd a reform. A második érdem, amit nagy dolognak tart, az a humán erőforrás. A rossz állapotban lévő infrastruktúra működtetését 50 ezer ember végzi el, szerinte a legnagyobb erény, hogy munkabéke van, három éves bérmegállapodást tudtak tető alá hozni. Emlékeztetett, hogy nemrég még sztrájkolni akartak a közösségi közlekedésben. Júniusban találkozik a szakszervezetekkel, ajánlatot akar tenni a bérek kiegészítésére.
Alkalom nyílik arra, hogy még idén egyszeri bérkiegészítést kapjanak, tette hozzá. Ugyan nem járnak a pénz bőségében, miután 1700 milliárd forint fele fel van függesztve, ezért havaria tervet készítenek.
Forrás: Világgazdaság
Fotó: MTI