
Elővigyázatosságból leállították Szegeden a nemrég üzembe helyezett , kilenc darabból álló teljes Pesa villamosflottát. A járműveket a lengyel gyártó és közlekedési cég szakemberei vizsgálják át. A szerelvények folyamatosan meghibásodtak, többször előfordult, hogy a 9 villamosból csak 2-3 járt.
A flottát azért kellett leállítani, mert legutóbb ez egyik villamos üzemi féke nem kapcsolt be, a hidraulikus fék sem indult el, és a vészfékezés is csak szakaszosan működött. „Egy szoftvermódosítás történt az összes járművön – fogalmazott a Szegedi Közlekedési Kft. igazgatója. – A gyártó és a hatóság közös megállapodása szerinti szoftvermódosítás történt, és úgy néz ki, hogy ebből adódik egy olyan probléma, ami miatt közlekedési veszélyhelyzet állhat fenn. Nem engedhetjük meg, hogy járművezető vállaljon olyan döntéseket, amely nem az ő hatásköre” – mondta Tóth István Zoltán.
A kilenc darab prototípus közel 4,5 milliárd forintba került, uniós támogatásból vásárolta Szeged városa még 2009-ben. A villamosokat a lengyel Pesa cég gyártotta, de bizonyos alkatrészeit egy cseh cég szállította hozzá. A közlekedési társaság előző vezetője szerint előfordulhatnak ilyen hibák.
– A szegedi közlekedési társaság járműállományának a kétharmada ilyen elektromos hajtásrendszerrel van szerelve, és problémamentesen üzemelnek – közölte a Szegedi Közlekedési Kft. volt igazgatója, hozzátéve: de a Lengyelországban futó Pesák, ahol más elektromos hajtásrendszer lett beépítve, ugyanilyen fékhibák tapasztalhatók.
A cég jelenlegi vezetője szerint viszont ez nem igaz, mert Lengyelországban hibátlanul működnek az eredeti hajtásrendszerrel a villamosok, problémák csak a szegedi cseh alkatrészekkel szerelt prototípusokkal vannak. A Fidesz szerint a volt igazgató családi kötödése is közrejátszhatott a cseh cég részvételében
„Azok a villamosok, amik Szegeden futnak, illetve többnyire sajnos állnak, nem egyeznek meg azokkal a varsói villamosokkal, amelyekből kétszázat számlálhatunk nagyjából – közölte Gyimesi László, a Fidesz szegedi elnöke. – Ugyanez a cég szállította, és azok üzembiztosan működnek. Egy erőteljes cseh kapcsolatrendszer volt itt az előző önkormányzati ciklusban, amely áthatotta ezt a közbeszerzést. A tájékoztatások szerint ez szinte biztos, hogy ez az elem az, ami a hibákat okozza immáron rendszeresen” – közölte az önkormányzati képviselő.
A villamosokat még garanciálisan, ingyen javítják a lengyelek, de annak lejárta után a javításokat már Szeged városának kell majd fizetnie.