NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvBelföld

A szigorítás vesztese az RTL Klub lenne

Szigorítaná a két hete bevezetett reklámadót a kormánytöbbség. A módosító javaslatot a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára, L. Simon László nyújtotta be. Ő vette a nevére az eredeti változatot is, amelyről maga ismerte el, hogy hiányos és pontatlan volt. Bár a fideszes politikus tagadja, a baloldali ellenzéknek és az RTL Klubnak meggyőződése, hogy a tervezett változtatások még inkább a tévécsatornára szabják a törvényt. Az RTL anyacége nemzetközi bírósághoz fordul – jelentette be a Délkelet-Európáért felelős regionális igazgató.

  • 2014. június 30., hétfő 18:20
Vágólapra másolva!

Két hete írta alá a köztársasági elnök a reklámadó bevezetéséről szóló törvényt, de a kormánytöbbség máris szigorítana rajta. Az eredeti változat szerint idén a TV2 és az RTL Klub is megúszhatta volna az adófizetést úgy, hogy korábbi veszteségüket leírják az adóból. A módosító javaslat azonban megtiltja az adóalap csökkentését annak a médiavállalkozásnak, amely tavaly nyereséges volt. Ez a kitétel a két nagy kereskedelmi csatorna közül csak az RTL Klubra igaz. „Ez nem egy csatorna ellen irányuló javaslat, ennek az a célja, hogy mindenkinek be kelljen fizetnie a reklámbevételei után az adót, illetve hogy csak azok a vállalkozások mentesüljenek az adófizetés alól, amelyek valóságosan veszteségesek, és nem valamilyen számviteli technikával és legális jogszabálynak megfelelő technikával viszik ki a jövedelmüket” – mondta L. Simon László.

Az ellenzéki pártok közül csak a Jobbik osztja a Fidesz álláspontját. „Magam is ilyen módosító javaslatot javasoltam a fideszes képviselőknek, mivel a kapcsolat vállalkozásokra is érdemes kiterjeszteni a szabályozást, mert hasonló esetben, ha egy cég adóterhelést kap, akkor több részre darabolódhat, hiszen az adó sávos jellegű, és ilyen módon minimalizálhatja az adóbefizetését, ezért fontos, hogy a közterhekhez a kereskedelmi televíziók is hozzájáruljanak” – mondta Volner János, a Jobbik frakcióvezető-helyettese.

A szocialisták büntetőadónak tartják a reklámadót. „Megengedhetetlen, hogy a kormányízlésnek nem megfelelő tévéket és hírműsorokat milliárdos adóemelésekkel sújtja, ez egy jogállamban elfogadhatatlan. A jogállam megszűnt a múlt héten, és most ugyanabban a szomorú állapotban maradtunk” – fogalmazott Burány Sándor szocialista képviselő.

A Gyurcsány-párt szerint a kormánytöbbség vadászik az RTL Klubra. „Ha egy törvényjavaslat két hete lépett életbe, és már módosításra szorul, akkor vagy már az eredeti is nagyon rossz volt, vagy bosszúhadjáratról van szó, szerintem ebben az esetben mind a kettő” – vélekedett Vadai Ágnes, a Demokratikus Koalíció képviselője.

A Liberális Párt elnöke a sajtószabadságot félti. „A sajtószabadság jelentősen sérül a reklámadóval, és ez elfogadhatatlan. Nyilvánvalóan az RTL Klub volt az első számú célpont, és az is, hogy a két héttel ezelőtti indítvánnyal a TV2 miatt próbáltak egy kedvező helyzetet kialakítani” – mondta Fodor Gábor.


Hosszú távon a TV2 is veszít a reklámadón – mondja a csatorna vezérigazgatója. „Az idei évben a reklámadó csökkentésére, a terhek könnyítésére mi felhasználjuk az elhatárolt veszteségünket, azaz az elkövetkező években, amikor a TV2 profitba fordulna, vagy fordul majd, ott viszont nem tudom majd csökkenteni az adómat, tehát onnantól adóznom kell, tehát itt arról van szó, hogy korábbi könnyítést jelent későbbi évekhez képest” – közölte Simon Zsolt.

Az RTL Klub szerint a szigorítás valódi célja a csatorna ellehetetlenítése. „A magyar reklámpiac körülbelül 15 százalékát viszi el az RTL. Tehát ez az, ami a mi részesedésünk a reklámpiacból. Viszont nekünk kell kifizetni az adó 66 százalékát. Ennek semmi köze az arányos közteherviseléshez, még a látszata sincs meg az arányos közteherviselésnek, ezt kifejezetten az RTL-re találták ki. Első körben nem sikerült” – mondta Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója.

A reklámadóból több mint nyolcmilliárd forint bevételt várnak a kormánypártok.