
Csökkenhet a reklámadó – a kancelláriaminiszter egykulcsos rendszer bevezetését javasolja. Lázár János a távirati irodának az adónem lehetséges mértékét nem árulta el, de többször hivatkozott az osztrák reklámadóra, ami 5 százalékos. A kormány számításai szerint a módosítás nem jelentene bevételkiesést, 6-10 milliárd forint éves bevételre számítanak. A Miniszterelnökséget vezető politikus hangsúlyozta: tavaly augusztus óta Brüsszel is többször jelezte aggályait a magyar közteherrel szemben. A reklámadó legmagasabb kulcsát eddig az RTL Klub fizette, a csatorna német tulajdonosa is többször bírálta az adónemet. Lázár János megerősítette, tárgyaltak a Bertelsmann-csoporttal, hogy rendezzék a jogvitát. A reklámadó módosítása a Fidesz–KDNP szerdán kezdődő frakcióülésén is napirendre kerül.
Lázár János egyébként a német kancellárral folytatott tárgyalásról szólva a Kossuth rádiónak megerősítette a magyarországi német beruházások tervét. Konkrét cégeket nem említett, de azt mondta: például az atomerőművek felépítésében is nagy tapasztalata van a németeknek, de az is felmerült, hogy a hadiipari kapacitások bővítése vagy beszerzések esetén is legyen német technológia a versenyeztetettek között.
Nem áll diplomáciai nyomásgyakorlás a reklámadó tervezett módosítása mögött a fideszes Németh Szilárd szerint. A kormánypárti képviselő Magyarország élőben című műsorunkban elismerte, hogy egyeztettek az RTL tulajdonosával, mert az Európai Unió is kifogásolta az adófajta sávos alkalmazását. Hozzátette: a reklámadó tervezett módosítása a Fidesz–KDNP szerdán kezdődő frakcióülésén is napirendre kerül.
Dráguláshoz vezethet, a kisebb vállalkozások pedig tönkre mehetnek az egykulcsos reklámadó miatt – a reklámszövetség elnöke szerint. Urbán Zsolt a Hír TV-nek példaként említette az osztrák mintát, ahol a médiaszereplők száma 17 százalékkal csökkent az egykulcsos, 5 százalékos reklámadó nyomán. Magyarországon eddig a reklámadó sávos volt, 500 millió forintos árbevételig nulla, 5 milliárd forintig pedig 1 százalék volt a közteher mértéke. Ha egykulcsos lesz a reklámadó, ezeknek a vállalkozásoknak a közterhe a többszörösére nőhet – tette hozzá Urbán Zsolt.
„Magyarországon több mint ezer médiavállalkozás működik, száz adja mondjuk a teljes médiaköltségnek a 98 százalékát, tehát a legnagyobb részt. De eddig két-három nagyvállalat befizetéséből alakult ez ki. Most több száz médiavállalkozás is alá esne, így innentől kezdve, én azt gondolnám, hogy egy sokkal élesebb és egy sokkal határozottabb ellenállás lesz” – modnta Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke.