

Csúszhat a 3-as metró felújítása, ha a kormány ragaszkodik ahhoz, hogy a főváros a metrók pótlására ne vásároljon lengyel buszokat, hanem szolgáltatást rendeljen meg egy magyar gyártótól – mondta Tarlós István. A főpolgármester szerint a lengyel buszok beszerzése olcsóbb, és biztosan meg is érkeznek időben, de ha mégis szolgáltatást kell vásárolni, akkor elvárják, hogy a kormány fizesse ki a többletköltségeket. A magyar buszokat gyártó MABI-Bus vezetője az árkülönbözet értékében éves BKV-bérleteket ajánlott fel budapesti dolgozóknak.
A tervek szerint novemberben indul a 3-as metró felújítása az északi és a déli szakaszon. A munkálatok alatt pótlóbuszok szállítják majd az utasokat. A 150 busz felét a lengyel Solaris, másik felét pedig a magyar MABI-Bus biztosítaná. A főváros azonban a csütörtöki rendkívüli közgyűlésen arról dönthet, hogy csak lengyel buszokat vegyenek, a kormány viszont azt támogatja, hogy a tenderen győztes magyar gyártó biztosítsa a buszok felét.
„A Mészáros-féle busznak a beszerzési ára – különösen, hogy nem összeszerelt állapotban kerül ide – egyértelműen jelentősen magasabb, mint a lengyel buszoké” – mondta a főpolgármester. Tarlós István szerint darabonként ötszázezer forinttal drágább a magyar busz, ráadásul további négy-hatmillióért össze is kellene szerelni őket. „Nekünk a leggazdaságosabb és legbiztonságosabb döntést kell meghoznunk. A kormány vagy ad május 31-éig garanciát, hogy az árkülönbözetet megtéríti, akkor a kormány kérését akceptáljuk, ha nem, akkor egy olcsóbb, időben biztonságosabb és munkahelyeket megvédő döntést fog hozni a közgyűlés” – jelentette ki.
Tarlós István arról is beszélt, hogy ha a kormány ragaszkodik a magyar buszokhoz, az a projekt csúszásához is vezethet.
A MABI-Bus vezetője, Mészáros Csaba szerdán azt mondta: bár a buszaik négy százalékkal drágábbak, mint a lengyel Solaris, Budapest jobban jár velük, hiszen ha itt gyártják őket, akkor itt is adóznak. A különbözetet azonban a cég éves bérletek felajánlásával is ellensúlyozná – jelezte. „Minden busz után negyven darab éves bérletet felajánlunk azon budapesti munkásoknak, akik nem tehetik meg – mert ma a fizetésükből nem telik ki –, hogy a közösségi közlekedést használják éves bérlettel. Mi örömmel vesszük, hogyha ezt az akciónkat bárki támogatja mint közösségi szerveződést, hiszen ennek a negyven bérletnek az ára körülbelül négymillió forint, amivel állítólag Budapestnek ez a busz drágább lehet” – mondta az Evopro-csoport elnök-tulajdonosa.
A kormány a múlt héten visszavonta a hozzájárulását ahhoz, hogy a főváros hitelből vegye meg a 3-as metró pótlásához szükséges járműveket. Kölcsön híján viszont Budapestnek csak 110 buszra van forrása, a maradék 40-et kihasználatlan vonalakról csoportosíthatják át.