NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvHír TV Archív

Új útdíjrendszer, kis türelmi idővel

Csütörtöktől indul az új útdíjrendszer. Január elsejétől díjköteles lesz az M0-s körgyűrű több szakasza, a fővárosba vezető autópályák a városhatáron kívül, valamint számos települést elkerülő gyorsforgalmi útszakasz is. Ingyenesen már a Liszt Ferenc repülőtér 2-es terminálja sem lesz elérhető autóval. A megyei matricák értékesítése is holnap kezdődik, januárban azonban még nem büntetik meg azokat az autósokat, akik matrica nélkül használják a fizetős szakaszokat.

  • 2014. december 31., szerda 17:53
Vágólapra másolva!

Még az év utolsó napján is egymásnak adták a kilincset a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató ügyfélszolgálatán. Az ügyfelek szinte kivétel nélkül az új fizetős útszakaszokról, illetve a csütörtöktől kötelező megyei matricákról érdeklődtek. Az 5 ezer forintos éves megyei matricákat az ország mintegy 1500 pontján lehet majd megvásárolni, februártól pedig mobiltelefonon is megkezdődik az értékesítés.

A közútkezelő szakemberei közben már a figyelmeztető táblákat is kihelyezték az M0-s körgyűrűn, valamint országszerte a többi fizetőssé váló útszakaszokon is. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pedig nyilvánosságra hozta a január 1-től díjköteles utakat tartalmazó térképeket. Fónagy János államtitkár a Hír TV-nek megerősítette azt is, hogy lesz türelmi idő, így januárban még nem bírságolnak.


„Januárt teljes hónapban türelmi időnek tekintjük (…) Ha valaki átlépi a megyei jogosultság határát és február végéig megveszi az érvényes megyei matricát vagy az országos éves jogosítványt, az mentesül a büntetés alól. Folyamatosan figyelemmel kísérjük a rendelet végrehajtását, és ott, ahol feszültséget látunk, azt a januári türelmi időben felülvizsgáljuk. Van még két-három olyan hely, ahol az elvi szabályozási szándékunkon lehet, hogy felül kell emelkedni” – fejtette ki.

Szükség is lehet erre, mivel a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a 4-es út bevezetője is fizetős lesz, így a Liszt Ferenc repülőtér 2-es termináljához is matricát kell vásárolni.

„Ez megint egy olyan húzás, ami nagy valószínűséggel nem szerepelt az egyeztetéseken, mi biztos nem tudunk róla, hogy szóba került volna. Arról nem is beszélve, hogy a 4-es út elkerülő szakasza azért épült, hogy Vecsés ne fulladjon meg, most azzal, hogy ezt a rövid szakaszt fizetőssé teszik, ezzel a 20 ezres Vecsésnek nem kis problémát fognak vélhetően okozni” – mondta Dorner Lajos, a VEKE elnöke.

Tarlós István szerint az új útdíjrendszer nem lett profi módon előkészítve, ezért is kérték a kormánytól az egy hónapos türelmi idő bevezetését. A főpolgármester a Lánchíd Rádiónak adott év végi interjúban ugyanakkor azt mondta, nem érti az agglomerációs települések tiltakozását, a Budapest környéki települések ugyanis rengeteg fővárosi szolgáltatást vesznek igénybe.

„Az agglomeráció rengeteg budapesti szolgáltatást használ, ami nem baj. Ezekért a szolgáltatásokért messze nem fizet arányaiban annyit, amennyi rájuk esne. Ennek ellenére állandóan tiltakoznak” – fogalmazott.

A szaktárca nyilvánosságra hozta a pótdíjak összegét is: eszerint a D1-es kategóriában – ahova a motorkerékpárok és a személyautók tartoznak – bírság esetén 30 napon belül 14 875 forintot kell majd fizetni, 30 napon túl pedig 59 500 forintot.