NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvHír TV Archív

Vitanap fideszesek nélkül?

Két rendkívüli ülést is tart kedden a parlament. Az MSZP délelőtt az útdíjrendszer kiterjesztéséről vitázna. A szocialisták országgyűlési határozatban rögzítenék, hogy minden olyan útszakasz, amely eddig ingyenes volt, az is marad. A Jobbik részt vesz a vitanapon, a kormánypártok viszont várhatóan távol maradnak, így az Országgyűlés nem lesz határozatképes. A Fidesz–KDNP képviselői korábban jelezték: csak a délben kezdődő rendkívüli ülésen vesznek részt.

  • 2014. december 23., kedd 07:10
Vágólapra másolva!

„Nem az agglomerációt adóztatjuk, hanem egy megyei matricarendszert vezetünk be, ami összességében a magyar embereknek jobb, mint a mostani rendszer” – ezt állította a miniszterelnök a hónap közepén az útdíjrendszer kiterjesztéséről. A kormány az évi ötezer forintba kerülő megyei matricákért cserébe fizetőssé tenné az autópályák ma még ingyenes elkerülő szakaszait, fővárosi bevezető szakaszait és a Budapestet elkerülő M0-s körgyűrűt.

A 86-os főút a szlovén határt köti össze az osztrák–szlovák–magyar hármashatárral, része az E65-ös nemzetközi főútvonalnak, amely Magyarországon vezet át és ingyenes. Az MSZP Vas megyei elnöke törvényi garanciát vár arra, hogy az is marad. Nemény András arra hivatkozik: a 86-ost uniós forrásból újítják fel, ezért eleve nem szedhető díj a használatáért.

„Magyarországon a 86-os út a legforgalmasabb autóút, ezért azt gondoljuk, hogy a kormány itt fogja értékesíteni azt a szándékát, hogy a legtöbb embertől tudjon pénzt beszedni, és szeretnénk kizárni ennek a lehetőségét, ezért nagyon fontos számunkra a holnapi országgyűlési nap, és azt szeretnénk, ha világossá tennék a fideszes képviselők is, hogy nem lesz autóútdíj sem itt, sem semmilyen elkerülő szakaszon” – fejtette ki Nemény András.

Az autósok többsége a megyei sztrádamatricákkal jobban jár, mint a jóval drágább, csaknem 43 ezer forintba kerülő éves matricával – mondja a volt közlekedési államtitkár. Völner Pál közölte: az uniós irányelvek szerint a beszedett díj kizárólag közutak fenntartására fordítható.

„Magyarországon körülbelül az autósoknak a 6 százaléka veszi igénybe az éves matricarendszert. Ausztriában ez a 96 százalékot meghaladó mértékű. Ha nálunk is ilyen arányok lennének, akkor nyilvánvaló, sokkal jobban megérné egy olyan rendszert fenntartani, ahol feleannyit kell fizetni matricaszinten. Ehhez egy nagyon jó bevezető lépés lehet az, hogyha 5 ezer forintért elérhető egy megyei matrica” – mondta el Völner Pál.

A Jobbik a szocialistákhoz hasonlóan elutasítja az új útdíjrendszert. A radikális párt részt vesz kedden az MSZP által kezdeményezett parlamenti vitanapon.

„Én nem tartom jónak és helyesnek azt, hogy a Fidesz képviselői már előre deklarálták, hogy az ülésen vagy legalábbis az első ülésen nem fognak részt venni. A Fidesz képviselőinek ez ugyanúgy a munkahelye, mint nekünk. Ha ülést tartanak, amit ráadásul Kövér László fideszes házelnök hív össze, akkor úgy gondolom, azon illik ott lenni és illik részt venni” – hangsúlyozta Szávay István.

Az MSZP-s Kunhalmi Ágnes parlamenti határozatban rögzítené, hogy minden olyan útszakasz, amely eddig díjmentes volt, a jövőben se legyen díjköteles.