

Visszaüthet az Uber elleni tiltakozás – ezt üzente a magyar taxisoknak Brüsszelből egy észt politikus, az egységes digitális piacról szóló uniós intézkedéscsomag jelentéstevője. Kaja Kallas arra emlékeztette a magyar taxisokat: Londonban a hasonló taxistiltakozás csak arra volt jó, hogy azok is megismerjék az Uber szolgáltatását, akik addig nem is hallottak róla. Világszerte egyébként számos országban betiltották a szolgáltatást, sok államban pedig azonos szabályok vonatkoznak a taxisokra és az Uber-sofőrökre.
A párizsi taxisosok tavaly nyáron tiltakoztak az Uber ellen. Nemcsak demonstráltak, fel is gyújtották a rivális sofőrök kocsijait. A francia kormányzat ugyanis hiába tiltotta be még 2015 elején az Ubert, a szolgáltatás elérhető maradt. Végül a nemzetgyűlés szigorított: minden személyszállító sofőrnek regisztrálnia kell. Ha nem teszi meg, 15 ezer eurós bírságot fizethet és a jogosítványát is elveszítheti.
Indiában is betiltották az összes internetes taxiszolgáltatást – miután Újdelhiben 2014 decemberében egy Uber-sofőr megerőszakolta egy utasát. De vannak olyan államok, ahol működhet a szolgáltatás. Izraelben például a taxisok jó része Uberezik is. Kína sem a tiltást választotta: ott azonban a sofőrök csak taxis engedéllyel működhetnek.
A digitális technológiák terén úttörőnek számító Észtországban az adóhatóság és az Uber egy egyszerű online adóbevallási eszközben állapodott meg. Ennek az a lényege, hogy a balti államban, ha valaki beszáll egy ilyen U matricával közlekedő kocsiba, a cég azonnal értesítést küld az adóhivatalnak is. Ezt a megoldást hozta fel kedden az egységes digitális piacról szóló európai intézkedéscsomag egyik észt előadója is Strasbourgban. Kaja Kallas szólt a tüntető magyar taxisokhoz is:
„Azt üzenném a magyar sofőröknek, hogy ne csinálják, mert amikor a londoni taxisok tüntettek, még többen kezdtek Ubert használni, olyanok, akik korábban nem ismerték a céget. A használók száma megnőtt, tehát önmaguknak ártanak vele.”
A brit fővárosban az Uber szerdán valódi csatát nyert. A londoni közlekedési hatóság elutasította azokat a javaslatokat, amelyek a szolgáltatást több szempontól is korlátozták volna a híres fekete taxisok védelmében. Az egyik, a polgármestertől származó kezdeményezés például öt perces késleltetést kényszerített volna rá a fuvarmegosztó szolgáltatás internetes rendeléseire.
Mexikóban pedig az Uber-sofőrök léptek hétfőn sztrájkba. Ők az ellen tiltakoznak, hogy miközben a San Francisco-i központú cég 10 százalékkal csökkentette a fuvardíjat, a sofőröknek ugyanannyi jutalékot kell fizetni. „Nem tartjuk fairnek, hogy az Uber-jutalék ugyanaz maradt, az árak estek, de tőlünk ugyanazt kérik. Ez így nem kifizetődő nekünk. Tárgyalni szeretnénk az Uber vezetőivel a megállapodásról, több hónapos munka után” – nyilatkozta egy mexikói Uber-sofőr.
Mexikóvárosban 2013 óta elérhető az Uber, mára 40 ezer autós végzi a szolgáltatást. Ez az Uber 3. legnagyobb piaca világszinten. A vállalat értékét 11 ezer milliárd forintra becsülik.