
Mától már a személyforgalmat is bénítja a németországi vasúti sztrájk. A keleti országrészben a járatok kétharmada nem jár. Belgiumban a közlekedési dolgozók álltak le a munkával. Nemcsak a brüsszeli, hanem a nemzetközi vasúti forgalom is leállt.
Országos sztrájk bénítja a tömegközlekedés mellett a belga és a nemzetközi vasúti forgalmat is. Törölték a London és Brüsszel között közlekedő Eurostar-járatokat is.
Az országos sztrájkot a kormányzati megszorítások miatt hirdették meg. A brüsszeli kabinet a társadalombiztosítási kiadásokat szeretné lefaragni.
Németországban már kedd óta tart a vasutassztrájk. A Deutsche Bahn vasúttársaság mozdonyvezetői a személyszállító vonatokra is kiterjesztették az akciót. A húszezer fős szakszervezet háromnegyed éven belül hetedszer tart ilyen tiltakozást. Ötszázalékos béremelést és a túlóracsökkentést akarnak elérni. „Követeltük már a stressz csökkentését tíz hónap alatt vagy tizenhat tárgyaláson. A túlóra korlátozását akarjuk elérni, négymillió óra túlórát kell csökkenteni, ami a jegyszedőket és a mozdonyvezetőket terheli. Tényleg ötnapos munkahetet akarunk. Sokan hat napot vagy annál is többet dolgoznak. Igazi pihenőnapokra van szükségünk, hogy láthassuk a családunkat” – mondta a mozdonyvezetők szakszervezetének (GDL) elnöke.
A német vasúttársaság szóvivője szerint a sztrájk annak ellenére kezdődött, hogy múlt pénteken sikerült megegyezni a főbb pontokban, de az érdekképviselet mégsem írta alá az erről szóló dokumentumot. A munkabeszüntetés jelentős fennakadásokat okozott a reggeli csúcsforgalomban, több millió ingázó más közlekedési eszközt választott. „Nyugat-Németországban sok alkalmazottnak közalkalmazott státusa van, ők nem léphetnek sztrájkba, ezért ott a vonatok 60 százaléka jár. Kelet-Németországban viszont jóval nehezebb fenntartani a szolgáltatást. A vonatoknak csak a 15-20 százaléka jár – mondta a Deutsche Bahn szóvivője.
A legtöbb járat Berlin, Frankfurt és Mannheim térségében maradt ki. A csütörtök estig tartó tiltakozás miatt rendkívüli menetrendet vezettek be.