
Svájc után Olaszországban is felfüggesztették a Volkswagen egyes modelljeinek értékesítését. A tiltás azokra a dízelmotoros márkákra vonatkozik, amelyekben a károsanyag-kibocsátási csalást lehetővé tévő szoftver van. Közben az Egyesült Államokban már perelik a német autógyártót, de bírósághoz fordulnának a svájci autókereskedők is a nyakukon maradt eladatlan kocsik miatt. Az autókonszern volt vezérigazgatója ellen büntetőeljárás indult Németországban.
A jövőben kevesebb VW futhat a svájci utakon, miután a helyi hatóságok felfüggesztették az autógyár egyes márkáinak forgalmazását. A tilalom az Audi, Seat, Skoda és Volkswagen márkák 1,2-es, 1,6-os és 2 literes turbófeltöltős dízelmotoros változataira vonatkozik, amelyeket 2009 és 2014 között gyártottak.
Svájc az első ország, amely ilyen drasztikus lépésre szánta el magát azóta, hogy kiderült: a német autógyár manipulálta egyes dízelüzemű járművek károsanyag-kibocsátási szintjét. Olyan szoftvert telepített az autókba, amely a teszteken a határérték alatt tartotta az emissziós értéket, miközben az a normál üzemmódban jóval átlépte a megengedett szintet.
Svájc mellett Németország is bekeményíthet a Volkswagennel szemben: a Szövetségi Közúti Közlekedési Hatóság szerint a vállalatnak október 7-ig garantálnia kell, hogy dízelmotorjai valóban megfelelnek a károsanyag-kibocsátási szabályoknak. Ha ezt a VW nem teszi meg, akkor az érintett járműveket a német utakról is kitilthatják. A cég szóvivője válaszul közölte: hamarosan bejelentik, hogy mikor kezdik el visszahívni és kijavítani az érintett járműveket.
Eközben az Egyesült Államokban már elkezdték beperelni a VW-t a befektetők: az első keresetet egy michigani nyugdíjalap nyújtotta be. Azzal vádolják a német céget, hogy a manipulációval őket is becsapta, és mesterségesen magasan tartotta az amerikai tőzsdén kereskedett részvényeik árfolyamát. Az értékpapírok a botrány kirobbanása után jelentősen veszítettek értékükből.
Emellett lehet, hogy az autótulajdonosok is kártérítést követelnek majd a wolfsburgi cégtől. „A perek legnagyobb hullámát amerikai magánszemélyek indíthatják el. Elméletben minden VW-tulajdonos találhat módot arra, hogy pert indítson kártérítésért. Sőt, más érintett emberek, gyalogosok vagy szomszédok is hasonlóan cselekedhetnek. A tapasztalat azt mutatja, hogy az Egyesült Államokban a fantázia nem ismer határokat, ha perindításról van szó” – véli Juergen Pieper, a Metzler Bank elemzője.
Az új vezérigazgató, Matthias Müller szerint a lehető legnagyobb transzparenciával vizsgálják ki a botrányt. Legfontosabb feladatának pedig azt nevezte, hogy visszanyerje a Volkswagen-konszernbe vetett bizalmat.
Az autógyártó közlése szerint ennyi gépkocsit láttak el azzal a szoftverrel, amely lehetővé tette, hogy anyavállalata, a Volkswagen meghamisítsa a károsanyag-kibocsátási értékeket. Nyugat-Európában egyébként csaknem másfél millió olyan Audi fut, amelyekbe az érintett motort szerelték. A csalás az A1-es, az A3-as, az A4-es, az A5-ös, az A6-os, valamint a TT, a Q3 és a Q5 modelleket is érinti.
Akár 0,6 százalékkal is csökkenhet a magyar GDP a Volkswagen-botrány miatt a nemzetgazdasági miniszter szerint. Varga Mihály erről újságírói kérdésre egy budapesti sajtótájékoztatón beszélt, miután kiderült, hogy több, Magyarországon gyártott autótípusba is a botrányban érintett Volkswagen-motor került. A tárcavezető hangsúlyozta, a magyar export több mint 10 százalékát teszi ki az autógyártás. Varga Mihály szerint éppen ezért a jövőben az autógyártás támogatása mellett fel kell futtatni más ágazatokat is, köztük a gyógyszeripart, a feldolgozóipart, illetve az informatikát.