
Sürgős eljárásban szavaz ma a reklámadóról a parlament. A tervezeten tegnap este puhított a törvényalkotási bizottság, így a teher mértéke csökkenhet azoknál a médiavállalkozásoknál, amelyek korábban veszteségesek voltak. Az ellenzéki pártok közül egyedül a Jobbik támogatja az új teher bevezetését, a bevételt ingyenes, alapszintű internetszolgáltatás bevezetésére fordítanák.
Kérdésekkel fogadták a költségvetési bizottság ellenzéki képviselői a reklámadóról szóló törvényjavaslatot benyújtó L. Simon Lászlót. A testület MSZP-s elnöke szerint a tervezet gyengíti a sajtószabadságot. „A reklámból, piacból élő médiákat veszi össztűz alá, akik eddig még úgy, ahogy, független hírügynökségként, véleményformálóként tudtak a hazai médiapiacon jelen lenni” – mondta Burány Sándor, a költségvetési bizottság elnöke.
L. Simon László szerint a javaslata nem veszélyezteti a sajtószabadságot és nem tartja csekélynek a reklámadóból várható 9-11 milliárd forintos bevételt sem. Az előterjesztő az oktatás mellett a minőségi újságírás javítására fordítaná a reklámadó-bevételt. „Szó nincs róla, hogy ez egy újságírás- és sajtószabadság-ellenes törvénytervezet lenne. Viszont a magyar költségvetés számára ezekből az extra bevételekből valamennyit csatornázunk” – fogalmazott az országgyűlési képviselő.
Az Országgyűlés költségvetési bizottsága a kormánypárti szavazatokkal támogatta a reklámadó tárgysorozatba vételét.
A Jobbik demagógnak és szakmailag indokolhatatlannak tartja, hogy iskolafejlesztésre fordítsák a reklámadóból származó bevételt. A radikális párt inkább ingyen internetet adna alanyi jogon minden igénylőnek. „Nyilvánvaló nagyon komoly nemzetgazdasági előnyökkel is járhat, hiszen a távmunka, a távoktatás fellendülhet, az elektronikus közigazgatás általánosabbá válhat és rendkívül komoly költségeket lehet megtakarítani, hogyha kevesebben veszik igénybe például az autóutakat” – nyilatkozta Novák Előd jobbikos országgyűlési képviselő.
Az LMP szerint a reklámadó valójában médiaadó, mert a médiaszabályozás a célja. „Egy olyan reklámadót, amely többek között a túlfogyasztást kívánja visszavágni, mi akár támogatnánk is. Ez a médiaadó törvény azonban nem a túlfogyasztást akarja visszaszorítani, hanem a túlfogyasztás haszonélvezőit akarja kijelölni a hatalom” – szögezte le Schiffer András.
Az Országgyűlésben már szerdán szavazhatnak a reklámadóról. A Fidesz frakcióvezetője hangsúlyozta: az új adóról ősszel, az adótörvények vitájakor még lehet majd egyeztetni.