NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvHír TV Archív

Elfogadta az Országgyűlés a reklámadót

Augusztustól jön a reklámadó: a kormánypárti többség és a Jobbik elfogadta a törvényt. A nemzetgazdasági miniszter nem szavazta meg azt a javaslatot, amely kedvezményt adott a veszteséges médiacégeknek.

  • 2014. június 11., szerda 16:58
Vágólapra másolva!

Megszavazta a parlament a reklámadót. L. Simon László fideszes képviselő javaslatát a kormánypárti és a jobbikos képviselők is támogatták. A baloldali ellenzéki pártok nemmel szavaztak. A tervezetet tegnap felpuhította a törvényalkotási bizottság: a veszteséges médiavállalatok kedvezményt kapnak. A módosító javaslatot a Fideszből egyedül a nemzetgazdasági miniszter nem szavazta meg, állítása szerint véletlenül nyomta meg a nem gombot.

A törvény szerint a médiaszolgáltatóknak nemcsak a hirdetések, hanem a saját műsoraik promóciója után is fizetniük kell majd. Az új adó sávos lesz. A reklámbevételek félmilliárd forintot meghaladó része után 1 százalékot kell befizetni. De 15 milliárd forintos bevétel felett már 30, 20 milliárd felett pedig 40 százalék lesz a közteher mértéke.

A törvényt beterjesztő L. Simon László a javaslat általános vitájában azzal érvelt: több médium is olyan adást sugároz, amely pusztítást végez a fiataloknál, a reklámadó pedig a közteherviselés része. „A törvény bevezetése arra is lehetőséget teremt, hogy a reklámpiac 20-25 százalékát lefölöző web2-es felületek megadóztatását előkészítsük, és a későbbiekben erről érdemben beszéljünk, mert a nemzetgazdaságnak erre is szüksége van” – fogalmazott L. Simon László országgyűlési képviselő.

„Lex TV2”

„Az, hogy az emberek ne nézzenek Győzike show-t, az szabályozási és nem adókérdés.” – A baloldali ellenzék szerint a reklámadó nem alkalmas a médiumok tartalmi szabályozására, emellett a törvényalkotási bizottság módosító javaslatát kifogásolták. Az MSZP szerint célzottan a TV2-t segíti, hogy a veszteséges médiavállalkozások leírhatják a reklámadóból a veszteségeik 50 százalékát. „Ezért is neveztük el ezt a módosító javaslatot lex TV2-nek” – mondta Tukacs István.

A szocialisták attól tartanak, hogy a reklámadót a fogyasztókra hárítják a cégek. „Az árak növekedni fognak, vagyis önök ismét áttételesen az emberekkel fizettetik meg a kizárólag pártérdekeket szolgáló rövid távú döntésüket” – érvelt Kunhalmi Ágnes szocialista országgyűlési képviselő.

Az ellenzéki pártok közül a törvénytervezethez egyedül a Jobbik nyújtott be módosító javaslatot. A radikális párt iskolafejlesztés helyett ingyenes internetre fordítaná a bevételt.

Félrenyomott

A reklámadót a Fidesz és a KDNP mellett a Jobbik is támogatta. Az MSZP és az LMP nemmel voksolt, a DK-sok – Vadai Ágnes kivételével nem voltak a teremben. Elfogadta az Országgyűlés a törvényt felpuhító módosítójavaslatot is, a Fideszből egyedül a nemzetgazdasági miniszter nyomta meg a nem gombot.

– Tévedés történt. Megzavart az ellenzéki „nem” bekiabálás a hátam mögött, és azt gondoltam, hogy a nem gombot kell megnyomni. Egy egyszerű tévedés volt. Amint ön is látta, biztos ellenőrizte: a reklámadóra igent mondtam – közölte Varga Mihály.

Az MSZP zsarolásnak tartja, hogy a kormánypárt előre jelezte: az adótörvények őszi vitájánál még változtathatnak a szabályokon. „Ez olyan minthogyha megüzenné a szereplőknek vagy annak az egy független szereplőnek, hogy meglátjuk, hogy viselkedsz és akkor majd talán csökkentjük az adódat. Azt gondolom, hogy ez méltatlan magyar Országgyűlésre nézve, ez nem törvényalkotás, ez zsarolás” – mondta Tóth Bertalan szocialista országgyűlési képviselő.

A liberálisok a sajtószabadságot féltik. „A Fidesz büntetni, ostorozni akarja a médiát. Büntetni akarja a semleges és ellenzéki sajtót Magyarországon” – fogalmazott Fodor Gábor.

L. Simon László az ellenzéki kritikákra válaszolva hangsúlyozta, a jogszabály minden médiumra vonatkozik. A reklámadó után pedig a médiatörvény módosítását is indokoltnak tartja. „Újra hozzá kell nyúlni például abban, hogy a hírműsorokban milyen arányban szerepeljenek katasztrófa-, bulvárhírek, és ott betartják-e a médiaszolgáltatók a törvényt; szerintem a reklámhangerő kérdésére is vissza kell térni. Egyetlenegy példát tudok említeni, most nem is televíziósat, hanem mozit. A hétvégén a gyerekeimmel moziban voltam, gyerekfilmet néztünk, a nyolcéves lányomnak a reklám alatt be kellett fognom mindkét fülét, annyira hangos volt” – fogalmazott L. Simon László.

A reklámadó ellen a múlt héten több mint 130 médium tiltakozott, néhány országos televíziócsatorna adásszünetet tartott, elsötétült számos hírportál, és a napilapok is üres oldalakkal jelentek meg.

Az államfőhöz fordulnak

A Magyar Reklámszövetség a köztársasági elnökhöz fordul, hogy ne írja alá a jogszabályt. A szervezet diszkriminatívnak tartja a törvényt.

– Megdöbbenéssel vettük tudomásul, hogy a mai nap, tulajdonképpen mindenféle magyarázat nélkül, sürgősségi eljárással megszavazta az Országgyűlés a reklámadó tervezetét. Nem értjük, hogy miért volt szükség arra, hogy mindenféle társadalmi egyeztetés nélkül parlament elé vitték és érdemi vita nélkül, társadalmi egyeztetés nélkül megszavazzák ezt a törvényjavaslatot – mondta a Hír TV-nek a Magyar Reklámszövetség elnöke. – Mai nyilatkozatunkban is kértük a köztársasági elnök urat, hogy fontolja meg és küldje vissza az Országgyűlésnek megfontolásra. Azt gondolom, hogy ilyen diszkriminatív jellegű adóra még nem volt példa, nem hogy Magyarországon, de talán máshol sem. Minden eszközzel élni fogunk és tiltakozni fogunk – tette hozzá Urbán Zsolt.