
Júliusban indulhat a Mol Bubi, vagyis az első budapesti közösségi kerékpáros rendszer – jelentette be a városfejlesztést felügyelő főpolgármester-helyettes és a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója. Vitézy Dávid szerint a késést a számítógépes háttérrendszer hibái okozzák, az alapfunkciók azonban már jól működnek. A nyilvános tesztüzem 2-3 hét múlva indulhat, erre 1000 önkéntes jelentkezését várják.
Látszólag menetre kész kerékpárok Budapest belvárosában. A 75 dokkoló és az 1100 jármű már a helyén van, a budapesti bérbringa, azaz a Bubi átadása április 7-e óta mégis csúszik. A városvezetés szerint azonban már nem sokáig. A Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója szerint a késést a számítógépes háttérrendszer hibái okozzák. „Bizonyos funkciók nem működnek még az érintőképernyős terminálon, a bankkártyás fizetés még mindegyik kártyatípussal nem működik teljes körűen. Bizonyos olyan funkciók, például a vészlerakási funkció, ami ugye azt jelenti, hogy a dokkolóállomás tele van, minden hely foglalt, akkor a biciklit le lehet tenni egy kerékpártámasznál is a dokkolóállomás mellett, ez még nem működik hibamentesen, de egyébként a dokkolóállomáson le lehet gond nélkül tenni a biciklit, tehát ilyen típusú, ha úgy tetszik kiegészítő funkciók még nem hibamentesek” – mondta a BKK vezérigazgatója. Vitézy Dávid hozzátette: az alapfunkciók már megfelelően működnek, de a rendszert csak akkor adják át, ha annak minden eleme kifogástalanul üzemel. A késés miatt a kivitelező cég mindennap kötbért fizet. „A szerződésből fakadó kötbér-teljesítési igényünket természetesen érvényesíteni tudjuk, és már eddig is érvényesítettük. Minden egyes nap, ami az átadás tekintetében eredménytelenül telik el, az 1,8 millió forint plusz kötbérigényt jelent” – hangsúlyozta Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes.
Ez legkésőbb július 16-áig gyűlhet. Ezután akár a kivitelező cég szerződését is felmondhatja a városháza, az illetékesek szerint azonban erre valószínűleg nem kerül majd sor, mert nem látnak olyan komoly kivitelezési problémát, ami további jelentős csúszást okozhatna. A maximum 180 millió forintos kötbért a rendszer bővítésére fordíthatja a főváros. „Úgy folytatta le a BKK annak idején a közbeszerzést, hogy amennyiben forrás áll lehetőségre, akkor további 150 gyűjtőállomást, gyűjtőpontot helyezzünk ki, illetve további 220 kerékpárt helyezzünk forgalomba. Úgyhogy ez döntés kérdése, akár ebbe az irányba is elmozdulhat” – szögezte le Szeneczey Balázs.
A Bubi díjszabásáról az illetékesek úgy nyilatkoztak: semmi sincs kőbe vésve. A tapasztalatok alapján lehetnek majd korrekciók. Annyi azonban már most biztos, hogy az első 1000 felhasználó kedvezményt kap.