
Reklámadó nélkül elképzelhetetlen a magyar adórendszer a Fidesz frakcióvezetője szerint. Rogán Antal a tervezett új adót a közteherviselés kiterjesztésének tartja. A nemzetgazdasági miniszter is elvi okokból áll ki az adónem mellett, Varga Mihály azt másodlagos kérdésnek tartja, hogy mennyi pénz folyhat be az államkasszába. Az Országgyűlés jövő kedden szavaz az előterjesztésről.
Egyre több külföldi lap foglalkozik a magyar reklámadóval. A német balliberális Spiegel Online szerint a kormány hallgatásra akarja bírni az „utolsó független” médiumokat, a brit Reuters pedig arra figyelmeztet, hogy a miniszterelnök már többször nézeteltérésbe került az Európai Unióval a különadók miatt. Példaként a bankadót említi. Az EUobserver cikke szerint a reklámadó nem csökkentené jelentősen a költségvetési deficitet, a magyar médiavállalatok pedig a sajtószabadság elleni támadásnak tekintik az új adónemet.
„Ez a kérdés nem nálunk merült fel először, gyakorlatilag 1990 óta minden ciklusban egyszer valahogy téma a parlamentben, de a politikusoknak eddig nem volt bátorságuk végigvinni.” A Fidesz frakcióvezetője Magyarország élőben című műsorunkban azt mondta: a reklámadó nélkül tarthatatlan a magyar adórendszer, s a tervezett lépést – amelyet mindenképpen megtesznek – a közteherviselés kiterjesztésének nevezte.
„Lehet vitatkozni a mértékről, lehet vitatkozni arról, hogy egyébként jó-e az adóalap. Azt gondolom, hogy ezeket a vitákat mind meg lehet vívni. Lehet, hogy előbb be kell vezetni, aztán nézzük meg, hogy hogyan működik, és minden ősszel megnyílik az adótörvények vitája, akkor el tudjuk végezni azokat a pontosításokat, amelyek kellenek. De szerintem, mondjuk ki őszintén, a reklámadó nélkül most már nem lehet megtartani a magyar adórendszert, nem véletlenül volt téma ez huszonnégy éven keresztül” – fogalmazott Rogán Antal.
Megszavazná a reklámadót a nemzetgazdasági miniszter is. „Nekem szerintem nem tud mutatni olyan pénzügyminisztert vagy gazdasági minisztert, aki tiltakozna akkor, hogyha bevétel állna az államkasszába.” Szakértők szerint a reklámadóból a költségvetés szempontjából jelentéktelen, 7-9 milliárd forint bevétel származhat, Varga Mihály viszont úgy látja: másodlagos kérdés, hogy mennyi pénz folyhat be az államkasszába.
„A reklámadó arról szól, hogy vannak területek, amelyek eddig kimaradtak az adózásból. Ezek a területek jól teljesítenek, szép nyereséget hoznak, hát akkor a közös teherviselésbe kapcsoljuk be őket, erről van egyszerűen szó. Az összeg nagyságát másodlagosnak tartom, bár megjegyzem azért, ebből a pénzből iskolafejlesztésre azért lehet jó néhány forintot elkölteni” – fogalmazott a tárcavezető.
A reklámadó legnagyobb vesztese az RTL Klub lehet, nagyjából 4,4 milliárd forintot kellene befizetnie. A kereskedelmi televízió szerint hatalmi harcok állnak a háttérben. A csatorna német anyacégének térségi vezetője pedig az egyik német lapnak úgy nyilatkozott, hogy felveszik a kesztyűt, és nem hagyják el az országot.