
A rendőrség még vizsgálja a vasárnapi nógrádi vonatbaleset körülményeit, a Vasutasok Szakszervezete szerint azonban a MÁV-dolgozók túlterheltsége is oka lehet a történteknek. A vasúttársaság cáfol, szerintük a MÁV minden törvényi előírásnak eleget tesz a foglalkoztatásnál.
A Vasutasok Szakszervezete szerint csak a szerencsén múlt, hogy nem történt még nagyobb baj. Azt mondják: évente legalább 10 hasonló eset történik a magyar vasutakon, aminek a hátterében emberhiány és a dolgozók fokozódó túlterheltsége áll. „Egy példát szeretnék mondani. A kollektív szerződésben 230 túlóra van engedélyezve. Ma már arról tárgyalunk, hogy hogyan lehet a munkavállalókat arra ösztönözni, hogy a 230 óra fölött is, törvényesen, szabályosan dolgozzanak, hiszen erre nagy szükség van” – mondta Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke.
A hatóságok vizsgálják, hogy az Aszód felől közlekedő szerelvény miért indult el Balassagyarmat irányába, mielőtt az ellenvonat elhaladt volna mellette Acsa-Erdőkürt megállónál. „A Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya tömegszerencsétlenséget okozó vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetése vétség miatt elrendelt nyomozás keretében vizsgálja a baleset körülményeit” – közölte Nágel Tamás, a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense.
A MÁV eddigi vizsgálata megerősítette, hogy a vezető jegyvizsgáló és a mozdonyvezető is írásbeli rendelkezést kapott arról, hogy a vonatnak melyik állomáson kell bevárnia a szembejövő szerelvényt. A vasúttársaság cáfolja, hogy a dolgozók esetleges túlterheltsége vezetett volna a 21 sérülttel járó balesethez. „A vasúttársaságnál a foglalkoztatás egyrészt a külső szabályoknak megfelelően, azaz a Munka Törvénykönyve előírásainak megfelelően, illetve a szakszervezetekkel egyeztetett és általuk aláírt kollektív szerződés alapján történik. Emellett a vasutas szakszervezetekkel naponta folyik egyeztetés – tehát a MÁV vezetése és a vasutas szakszervezetek a napi problémákat és az esetleges rendkívüli kérdéseket is napi szinten egyeztetik egymással” – mondta Lőcsei Virág, a MÁV Csoport sajtófőnöke.
A Vasutasok Szakszervezete azonban kitart amellett, hogy a szakemberhiány biztonsági kockázatot jelenthet a vasúttársaságnál. Kifogásolják azt is, hogy közúti sofőrök képzésére 5 milliárd forintot szán a kormány, vasutas utánpótlásra viszont egyetlen fillért sem ad, annak ellenére, hogy a személy és teherszállítás 80 százalékának kötött pályára terelése uniós elvárás.