

Drágulhat a taxizás júliustól Budapesten, ha a Fővárosi Közgyűlés megszavazza a főpolgármester-helyettes előterjesztését. A taxisok nem tartanak attól, hogy kevesebb utas veszi majd igénybe a szolgáltatást és azt mondják: a költségeik annyira megnőttek, hogy elkerülhetetlen a drágulás.
Szerdán dönt a Fővárosi Közgyűlés arról, hogy drágább lesz-e taxiba ülni Budapesten. Ha megszavazzák az emelést, akkor a jelenleg 450 forintos alapdíj júliustól 700 forintra emelkedne, a kilométer díj 20 forinttal lenne drágább, 280 helyett 300 forint, a várakozás díja pedig 75 forintra nőne a jelenlegi 70-ről.
Egy budapesti taxis azt mondja: nagy szükségük van az emelésere.
„Szerintem már egy másfél, két éve indokolt lett volna, annyira elszaladtak a biztosítási árak, a szerviz árak, meg hát ugye kénytelenek vagyunk beruházni egyre drágább autóra, aminek az árszínvonala azért nyugat-európai, nem kelet-európai" - mondta Szabó József.
Az Országos Taxis Szövetség elnöke is a szervízdíjak drágulásával és a berendezések üzemeltetésének többletköltségeivel magyarázza a tarifaemelés szükségességét. Metál Zoltán ugyanakkor nem tart attól, hogy kevesebben hívják majd őket.
Ennek a mértéke még ha 10%-ról beszélünk, oly mértékben csekély az igénybe vett fuvarárakhoz képest, hogy én azt gondolom, hogy az a 3-400 forint, ami egy átlagút folyamán meg fog jelenni a fuvardíjban, ezt nem igazán fogja érinteni ez a fajta veszély fogalma. Az utasok ennél nagyobb áremelést már 2013-ban elviseltek és nem, hogy csökkent volna a fuvarszám, hanem azóta is folyamatosan emelkedett - mondta a szervezeti elnök.
A közgyűlés DK-s képviselője nemmel szavaz a szerdai ülésén. Gy. Németh Erzsébet szerint nincs szükség ilyen mértékű áremelésre.
„A Demokratikus Koalíció képviselői nem fogják megszavazni, nincs ekkora tarifaemelésre szükség. Én azt gondolom, hogy Tarlós István semmi mást nem csinál, mint a taxislobbi nyomásának enged, amikor egy ilyen hatalmas áremelést terjeszt be a Fővárosi Közgyűlés elé" - mondta Gy. Németh Erzsébet, a párt fővárosi képviselője.
Nemmel szavaz szerdán a fővárosi LMP is.
„Mindenkinek a figyelmébe ajánlanám, hogy korábban, amikor az összes piaci faktort megkerülve a kormány hatósági árazást vezetett be, az a hatósági ár már kellően magas volt, sem az olajár, sem semmi nem indokolja a taxi áraknak az emelését. Az a helyzet, hogy ehelyett, ami segítene a tisztességes taxisoknak az sokkal inkább az lenne, hogyha azokat a taxisokat, akik nem a szabályokat követik, jobban tudnák ellenőrizni" - véli Ungár Péter, a párt elnökségi tagja.
A Budapesti Közlekedési Központ egykori vezetője is fontosabbnak tartaná például a taxis hiénák kiszorítását a piacról.
Az előzetes hatásvizsgálat szerint az utasok várhatóan 1-2 hónap alatt beletörődnek az új árakba. A szervezetek úgy számolnak, hogy a drágulás miatt csak az első hetekben csökken majd kismértékben az utasforgalom.