
Tartósan alacsonyan tarthatja az inflációt az olaj árának csökkenése. Gazdaságkutatók szerint az olcsóbb üzemanyag növelheti a külkereskedelmi többletet és erősítheti a vállalkozásokat is. A kormánynak egyelőre nincsenek előzetes számításai a kieső áfabevételről. Bár az üzemanyag száz forinttal olcsóbb, mint fél éve, a kenyérért várhatóan ugyanannyit kell fizetni a jövőben is, mint most.
323 forintért is lehet már 95-ös benzint tankolni Budapesten. Négy éve nem volt olyan olcsó az üzemanyag, mint most – szeptemberben még 420 forint volt a benzin és a gázolaj literenkénti átlagára. Elemzők jövő héten további, 10 forintos csökkenésre számítanak. A benzinkutasok egyelőre nem észlelnek jelentősebb forgalomnövekedést. „Amit itt tapasztaltunk, hogy mindenki kivárásra számít, tehát mindig várják, hogy a következő héten esetleg további csökkenés várható” – mondta a Hír TV-nek Mészöly Zsolt kútvezető.
Az egyik kaposvári élelmiszernagyker több tucat saját teherautóval szállítja az árut a környék üzleteibe. A cég tulajdonosa örül az olcsó üzemanyagnak. Az ebből származó megtakarítás egy részét autóik karbantartására fordítják, de akciókat is szerveznek partnereiknek. „Hogyha olcsóbban tudunk szállítani, akkor mi is tudunk kedvezményeket adni a boltoknak” – mondta Egyed Zoltán, az Egyed és Társa Kft. tulajdonos-ügyvezetője.
A kenyér árában várhatóan nem jelentkezik az olcsóbb gázolaj. A pékszövetség adatai szerint az üzemanyagár alig néhány százalékot tesz ki az összköltségben. „Ha megnézzük, az euró nagyon magasan van, és most ugye, minimálbért kellett megint felfele vinnünk január elsejétől, úgyhogy egy árcsökkentés sajnos nem fér bele” – mondja Ojtó Lajos, a Slendy Pékség ügyvezető igazgatója.
Elemzők szerint a magyar gazdaságnak is jót tesz az olaj világpiaci árának csökkenése, mert ösztönözheti a növekedést és tartósan alacsonyan tarthatja az inflációt. A költségvetés ugyanakkor áfabevételtől esik el. „Tekintettel arra, hogy nem tudjuk, milyen tartósan lesznek alacsonyak, milyen irányba mennek, nincsenek erre előremutató becslések. Erre akkor kell visszatérni, amikor majd láthatóak lesznek a folyamatok, tehát hónapok múlva tudunk erről nyilatkozni, de az valóban felvetődik, hogy maga a fogyasztás élénkülése nagyrészt ellensúlyozza a csökkenő árak miatt kieső bevételeket. Ezeknek a megbecslése a Nemzetgazdasági Minisztérium feladata lesz. Amennyiben erre szükség van, a kormány természetesen foglalkozni fog vele” – szögezte le Kovács Zoltán kormányszóvivő.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. szakértője 13 százalékos áfabevétel-csökkenéssel számol, ha az üzemanyag ára a januári szinten marad, és ugyanannyi fogy belőle, mint tavaly. A kieső áfabevételt az üzemanyag jövedéki adójából származó többletbevétel csak akkor ellensúlyozná, ha drasztikusan megnőne az üzemanyag-fogyasztás.
– Hogy úgy nőjön az üzemanyag-fogyasztás, hogy ez az árcsökkenésből eredő veszteséget kompenzálja, ez nagyon-nagyon nagy százalék lenne, ilyen fogyasztásnövekedés – én nem is tudom – tán soha nem volt Magyarországon.– Mi kellene ehhez, hogy mindenki, akinek autója van, minden héten tankoljon például?– Inkább azt mondanám, hogy legalább 10 százalékkal növelje meg a fogyasztását, amely azért lehetetlen – nyilatkozta Barta Judit, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója.
Az olaj világpiaci árát a túlkínálat nyomja le. Az energiahordozó iránti globális kereslet csökkent, de a kitermelést egyelőre nem fogták vissza az érintett országok.