NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvAdattár Hír TV Archív

Semmilyen munkát nem végezhetnek az M4-essel összefüggésben

A Miniszterelnökség helyettes államtitkára megerősítette, hogy április végéig az M4-es autópályát építő cégek semmilyen munkát nem végezhetnek a beruházással összefüggésben. Csepreghy Nándor szerint a hónap végére lesz eredménye annak a vizsgálatnak, amit az állítólagos kartellgyanú miatt indított a kormány. Az építtetők viszont továbbra is furcsállják, hogy a kormány leállíttatta a beruházást, mivel az nem uniós pénzből épül, az Európai Bizottság ugyanis a projektet már korábban visszautasította.

  • 2015. április 01., szerda 18:52
Vágólapra másolva!

Szerdán már nem indultak el a munkagépek az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építkezésén. A kormány az Európai Bizottság állítólagos kartellgyanújára hivatkozva kedden azonnali hatállyal leállíttatta az építkezést. Információink szerint a beruházást végző konzorcium egyik tagjának budapesti üzemében az építkezéshez szükséges hídelemek gyártását is le kellett állítani.

A tervezett nyomvonal mellett fekvő Törökszentmiklós polgármestere szerint az építésben részt vevő városi alvállalkozóknak közvetlen károkat okoz a leállás. Markót Imre azt is elmondta, hogy az egyik helyi gépgyár már bővítést fontolgatott az M4-es megépülésére számítva.

– Egy ilyen fejlesztés befektetésösztönző hatást gyakorol egy településre, és ugye, Jász-Nagykun-Szolnok megye eleve autópályával nem érintett, és főképpen a tiszántúli területe gazdaságilag jóval elmaradottabb, mint például a Jászság. De még akár Szolnoktól is elmaradottabb. És az önkormányzat nagyon számított volna arra, hogy ezzel a lehetőséggel minél több befektetőt tudjon idevonzani – mondta Törökszentmiklós jobbikos polgármestere.

Az M4-es autópálya kivitelezői is értetlenül állnak a kormánydöntés előtt. Közleményükben jelezték, sosem volt uniós pénz a beruházásban. Magyarország 2013-ban benyújtott kérelmét az Európai Bizottság ugyanis nem hagyta jóvá, ezért idén január óta az építkezést a központi költségvetésből finanszírozta a kormány. Ráadásul több kormányhatározat is rögzíti, hogy az uniós támogatás elmaradása esetén 2015-ben az állami büdzsé az útépítés forrása.

„Torzók nem maradnak, tehát az M4-es meg fog épülni a fejlesztési ciklusban csak az a kérdés, hogy azokkal a beruházókkal-e, akik két évvel ezelőtt ezt megnyerték” – A Miniszterelnökség helyettes államtitkára szerint a hazai források most is rendelkezésre állnak, de most mégis uniós figyelmeztetésre állították el a beruházást. Annak ellenére, hogy Jakub Adamowicz, az EB regionális fejlesztésekért felelős szóvivője az MTI-nek elmondta: Magyarország várhatóan nem nyújtja be újra az M4-es projektet, amelyet korábban nem kartellgyanú, hanem a magas költségek miatt dobtak vissza.

– Megvan a szándék, hogy ez később uniós forrásra kerüljön elszámolásra. Ehhez át kell dolgoznia ezt a nagyprojektet, ez azonban nemcsak tagállami munkát igényel, hanem szoros konzultációt az Európai Bizottsággal. Ez zajlott, amikor másfél-két hete az európai kollégák jeleztek egy kartellgyanút – mondta Csepreghy Nándor fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár.

A Miniszterelnökség helyettes államtitkára cáfolta Lázár János miniszter korábbi kijelentését, hogy a leállított beruházást egy, a Szolnokot az M5-ös autópályával összekötő négysávos úttal váltanák majd ki.