
Oroszbarát szakadárok lőhették le a maláj utasszállítót Kelet-Ukrajna felett – az amerikai hírszerzés előzetes jelentése szerint. A Washington Post úgy tudja: a dokumentumban az áll, hogy a szeparatisták föld-levegő vagy ahhoz hasonló hatóerejű rakétát használtak. Ellenük szólnak azok a lehallgatott telefonbeszélgetések is, amelyeket az ukrán biztonsági szervek hoztak nyilvánosságra. A szakadárok szerint a hangfelvételek manipuláltak. Oroszország és Ukrajna továbbra is egymást vádolja. Az ukrán miniszterelnök úgy fogalmazott: az oroszok játéka rossz véget ért, nemzetközi bűncselekményt követtek el, amelyért a hágai bíróság előtt kell felelniük. Az orosz elnök szerint viszont a gépet nem érte volna találat, ha Ukrajna nem kezdi újra a hadműveletet az oroszbarát kelet-ukrajnai szakadárok ellen.
Rakétával lőhették le a maláj repülőt az oroszbarát szakadárok által ellenőrzött Kelet-Ukrajna felett. A szovjet időkből származó fegyvereket két éve még Moszkvában is mutogatták a győzelem napján rendezett katonai parádén. Ukrajna a szeparatistákat vádolja, a kijevi vezetés szerint a rakétát az oroszoktól kapták, de már vissza is szállították Oroszországba, az elkövetőket pedig valószínűleg megölik, hogy ne maradjon terhelő bizonyíték. Az amerikai titkosszolgálat is azt gyanítja, hogy a gépet a szakadárok lőtték le, de nem szándékosan, hanem tévedésből. A Boeing 777-est az ukrán légierő egyik An–26-os szállítórepülőjének hitték. A szeparatisták ellen szólnak azok a lehallgatott telefonbeszélgetések, amelyeket ukrán biztonsági szervek tettek közzé. Az egyik beszélgetés egy ismeretlen katona és egy Kozicin nevű orosz tiszt között folyt.
– A Sznyezsnoje és Torez között lelőtt gépről kiderült, hogy polgári volt. Grabovo környékén zuhant le. Tengernyi holttest, nők, gyerekek. Most nézik a kozákok a helyszínt. A tévében azt mondják, talán An–26-os gép volt, ukrán szállítógép, de az van ráírva, hogy maláj légitársaság. Hát az mit keresett ukrán területen?– Akkor tehát kémeket szállítottak. Fenéért kell röpködni, háború van.
Azt nem tudni, hogy a hangfelvételek hitelesek-e, ahogy azt sem, hogy az orosz tisztnek mi köze van a kelet-ukrajnai lázadókhoz. A maláj kormány illetékes minisztere az elkövetők felelősségre vonását sürgette. „Az utóbbi órákban az amerikai és az ukrán hatóságok bizonyították, hogy az MH17 járaton közlekedő gépet lelőtték. Ha ez megerősítést nyer, akkor a nemzetközi jog és az emberi méltóság megsértéséről kell beszélnünk. Malajzia mindezt elítéli és követeli, hogy az elkövetőket minél előbb állítsák bíróság elé” – mondta a maláj szállítási miniszter.
Az oroszok Ukrajnát teszik felelőssé, Moszkva szerint a szerencsétlenség nem következett volna be, ha nem indul újabb támadás az ukrán vezetés által terroristáknak minősített szeparatisták ellen. Az orosz védelmi minisztérium azt állítja, hogy a katasztrófa idején az ukrán légvédelmi rendszer aktív volt Kelet-Ukrajnában, amit az orosz rádiók be is mértek. „A különböző gyanúsítgatásokat az ukrán határ térségben végrehajtott orosz akciókat illetően kijelentjük, hogy július 17-én az orosz légvédelmi egységek üzemen kívül voltak a térségben. Az orosz légierő nem repült a határ menti térségben a donecki régió szomszédságában” – jelentette ki Alekszej Komarkov, az orosz védelmi minisztérium szóvivője.
A lelőtt gép Amszterdamból tartott a maláj fővárosba, a 280 áldozat több mint fele holland volt. Hollandiát sokkolta a szerencsétlenség. „Én azt hiszem, hogy a szeparatistákat okolják a szerencsétlenség miatt. Mások viszont kétlik azt, hogy egyáltalán megtörténhetett: akkora a megrökönyödés, hogy egy igazi vélemény még nem alakult ki” – mondta egy Hollandiában élő magyar nő.
A holland kormány szakértőket küld Ukrajnába és független nemzetközi vizsgálatot követel. „A biztonsági kabinet vizsgálatot indít a holland állampolgárok ügyében. A szakértők minél előbb Kijevbe indulnak és a következő dolgokra összpontosítanak: a tragédia oka, az utaslista és a repülési folyosó” – mondta Ivo Opstelten holland igazságügyi miniszter. A tragédia az AIDS elleni mozgalmat is megrázta, a gépen ült 27 elismert kutató, akik egy ausztráliai konferenciára utaztak.
A maláj légitársaság egy nappal a tragédia után elindította újabb járatát az amszterdami Schiphol repülőtérről Kuala Lumpurba. „Igen, igen. Tudom, hogy tragédia történt, de remélem, hogy mi szerencsésen leszállunk, remélem, hogy minden rendben lesz” – mondta egy utas. Kuala Lumpur fontos légi közlekedési csomópont, ahol az Európából érkező utasok szállhatnak a különböző ázsiai országokba és Ausztráliába tartó repülőkre. Nyugat-Európából nemcsak Amszterdamból, hanem Londonból is van közvetlen járat a maláj fővárosba. A járatok azonban már más útvonalon repülnek, Kelet-Ukrajna felett ugyanis légtérzárat rendeltek el.
Az ENSZ Biztonsági Tanácsa alapos és független nemzetközi vizsgálatot követel. A BT rendkívüli ülésén az ukrán és az orosz nagykövet a már ismert vádakat ismételte meg. Moszkva szerint az ukrán hatóságok felelőssége, hogy a gép háborús övezet felett repülhetett.
Némán tisztelegtek az áldozatok előtt a Biztonsági Tanács rendkívüli ülésén az ENSZ-nagykövetek. Az Egyesült Államok képviselője Moszkvára terelte a gyanút. Az amerikai nagykövet megerősítette, hogy a rakétát olyan területről lőtték fel, amelyet az oroszbarát szeparatisták ellenőriznek. „Az SA–11-es rakétarendszer technikai bonyolultsága miatt nem valószínű, hogy a szeparatisták képesek egyedül, egy szakértő segítsége nélkül üzemeltetni. Nem zárhatjuk ki, hogy Oroszországtól kapták a technikai segítséget” – mondta Samantha Power, az amerikai ENSZ-nagykövet.
Az ENSZ BT-vel összhangban az amerikai elnök független nemzetközi vizsgálatot sürgetett. Barack Obama a támadás lehetséges indítékairól nem találgat, de megjegyezte: eddig is tudták, hogy Oroszország folyamatosan küld fegyvereket a szakadároknak. „Tudjuk, hogy Oroszország támogatásának nagy szerepe van abban, hogy Kelet-Ukrajnában folytatódik az erőszak” – erősítette meg az amerikai elnök.
Az ukrán ENSZ-nagykövet arról beszélt: hangfelvételek bizonyítják, hogy a szakadárok Oroszországtól kapták a maláj utasszállító lelövéséhez használt rakétát. Az orosz ENSZ-nagykövet nem válaszolt a vádra. Szerinte az ukrán kormány felelőssége, hogy a maláj gép háborús övezet felett repülhetett. „Teljes egészében a kijevi vezetést tartjuk felelősnek a történtekért, és felszólítjuk Ukrajnát, hogy tegyen meg mindent a hasonló esetek megelőzése érdekében” – mondta Vitalij Csurkin.
Moszkva véleményét osztják a szeparatisták is, akik közölték: szerintük az ukrán biztonsági szolgálat készítette azokat a hangfelvételeket, amelyekkel Kijev a szakadárok bűnösségét bizonygatja.
Áder János táviratban fejezte ki részvétét a holland és a malajziai uralkodónak és együttérzéséről biztosította az áldozatok családtagjait. A köztársasági elnök azt írta: mélységes megdöbbenéssel és szomorúsággal értesült a malajziai légitársaság járatának lezuhanásáról, amely sok ártatlan civil életét követelte. Áder János hangsúlyozta: Magyarország kész bármilyen módon segíteni a tragédia hiteles és független nemzetközi vizsgálatát. A malajziai utasszállító fedélzetén 298-an utaztak, az áldozatok között 192 holland, 29 malajziai, és 27 ausztrál utas is van. Magyar állampolgárok nem haltak meg a repülőszerencsétlenségben.
Valószínűleg nincs magyar áldozata a repülőgép-tragédiának – közölte a Külgazdasági és Külügyminisztérium. A holland hatóságok öt embert nem tudtak még azonosítani, de a vizsgálat még nem zárult le. A tárca szóvivője szerint a hágai magyar nagykövetség a katasztrófa óta folyamatosan tartja a kapcsolatot a holland hatóságokkal. A Külgazdasági és Külügyminisztérium fontosnak tartja, hogy független nemzetközi testület vizsgálja ki a repülőgép tragédiájának körülményeit, és nevezze meg „ennek a gyáva és embertelen tettnek a felelőseit”.
Hollandiát sokkolta a tragédia, amely az ország történetének legsúlyosabb légikatasztrófájának számít. A nemzetközi jog szerint a körülmények feltárásáért elsősorban az az állam felel, amelynek a területén történt a tragédia, de a vizsgálatba más országok is bekapcsolódhatnak szakembereikkel. Szakértők megjegyzik: a vizsgálatot nehéz lesz elvégezni a felkelők által ellenőrzött Kelet-Ukrajnában. A roncsok 20 négyzetkilométeres területen szóródtak szét.
A magyar miniszterelnök szerint alapos kivizsgálást igényel a maláj utasszállító lelövése. Orbán Viktor részvétét fejezte ki az áldozatok családjainak. A kormányfő a Kossuth Rádióban azt mondta: fel kell készülni arra, hogy az ukrán helyzet nem oldódik meg a következő egy-két hónapban, hanem tartós marad a következő években. Orbán szerint tényleges segítséget Ukrajnának csak egy-két állam nyújt, köztük Magyarország, Ukrajna ugyanis elsősorban innen kap gázt.
A biztonságpolitikai szakértő szerint felelősek azok a légitársaságok, amelyek a harcok ellenére Ukrajna felett repülnek. Nógrádi György a Hír TV stúdiójában emlékeztetett arra, hogy a közelmúltban katonai gépeket már lelőttek Kelet-Ukrajnában.
„Elkezdődött egy iszonyú, szó szerint véres píár-háború. Ha megnézem az eseményeket, akkor az ukrán vezetés nem merte nyíltan Moszkvát vádolni, de a szeparatistákat igen. Az orosz vezetés már az első percben Ukrajnát vádolta, hogy az ukrán vezetés felelős mindenért. Az amerikai vezetés rendkívül óvatos, és olyan állásfoglalást tett közzé, hogy »sajnáljuk a halottakat« stb. Nem akarja kimondani azt, hogy mi történt, feltételezve, hogy a vizsgálat majd kideríti. Mert ha kiderül, hogy a szeparatisták lőtték le orosz támogatással a gépet, a hidegháborúban vagyok. Ha kiderül, hogy az ukránok lőtték le a gépet – idézőjelben –, az még sokkal rosszabb, mert akkor azt kell mondanom, hogy az egész nyugati stratégia eddig téves volt, »ezeknek szállítok fegyvert, ezeket akarom az Európai Unióba behozni« stb. A magyar miniszterelnöknek tökéletesen igaza volt, hogy Ukrajnában a helyzet nem fog megoldódni. Nem lehet mit kezdeni, a rendőrség, a hadsereg működésképtelen, a kormány működésképtelen, tehát bármi megtörténhet. Nem véletlen, hogy az amerikai titkosszolgálat azt mondta, hogy arról megvan a felvételük műholdról, hogy a gépet lelőtték, de hogy honnan indították a rakétát, azt nem tudják bizonyítani” – fogalmazott Nógrádi György.
A légitársaságoknak a csütörtöki szerencsétlenségig fontosabb volt a pénz az utasok biztonságánál. A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet már tavasszal jelezte, hogy a cégek takarékosságból továbbra is Kelet-Ukrajna felett repülnek Ázsiába. A mostani radarfelvételeken jól látszik, hogy csütörtök óta a nagyobb légitársaságok elkerülik a térséget, a Lufthansa, az Air France, a British Airways, az Alitalia, a Turkish Airlines, a Wizz Air és a KLM is Bulgária, illetve Törökország felé kerül. A légitársaságok hírzárlatot rendeltek el, így nem tudni, hány utas mondta vissza utazását.