NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvKülföld

Óriási mértékű az elhízás, ezért csipszadót vezetnek be

Csipszadót vet ki a mexikói kormány is: csaknem 10 százalékos illetékkel sújtják a magas kalóriatartalmú ételeket és italokat. Az új adó ellen a Coca-Cola és más nagy cégek is tiltakoznak, az üdítőitalgyártó elbocsátásokat helyezett kilátásba az egyik legnagyobb piacának számító ország üzemeiben.

  • 2013. november 02., szombat 12:20
Vágólapra másolva!

A közép-amerikai országban a felnőttek 70, a gyerekek 30 százaléka számít túlsúlyosnak – ezzel még a szomszédos Egyesült Államokat is lekörözik; ráadásul minden tizedik mexikói felnőtt cukorbeteg. Ezt elégelte meg a kormány, és úgy döntött, a magyar csipszadóhoz hasonló intézkedéseket vezet be.

„A cukros üdítőket megadóztatjuk, ahogy a magas kalóriatartalmú, nem alapvető élelmiszereket is. Mindkét adó célja, hogy csökkenjen azoknak a termékeknek a fogyasztása, amelyek összefüggésbe hozhatók a túlsúlyos mexikóiak számának növekedésével” – mondta Enrique Pena Nieto mexikói elnök.

A cukros italok litere után 1 pesót kell adózni, ez a helyi árakat tekintve 10 százalékot jelent, a magas kalóriatartalmú ételek után pedig 8 százaléknyi adót kell fizetni a jövőben. Mexikóban az egy főre jutó szénsavasüdítő-fogyasztás évente eléri a 163 litert – ez a szám itt a legmagasabb a világon. Ennek társadalmi okai is vannak: a szegényebb régiókban már a csecsemőket is kólával itatják, mert az olcsóbb, mint a tej. A nagy, főként amerikai étel- és italgyártó cégek felháborodtak a mexikói kabinet lépésén.


„A kormány Mexikóban komoly akadályokba ütközik, jelesül az étel- és italgyártó nagyvállalatok érdekeibe. A Pánamerikai Egészségügyi Szervezet igazgatója elmondta, hogy ezek a hatalmas cégek váltak a fő akadállyá. Fel kell ismerjük, hogy a kormány ezekkel az érdekekkel szállt szembe” – mondta Alejandro Calvillo, a Consumer Power Szervezet igazgatója.

A Coca-Cola bejelentette: az új adó miatt 3-4 százalékkal csökkenti a dolgozók számát helyi üzemeiben. Az óriásvállalat uralja Mexikó italpiacának több mint háromnegyedét, és a számítások szerint őket érinti legsúlyosabban az üdítőkre kivetett illeték.