

Az okostelefonok, tabletek és videojátékok térhódítása alapjaiban változtatta meg a gyermekek mindennapjait. Mosolygó Tamás gyermek- és ifjúsági klinikai szakpszichológus szerint a kutatások egyre inkább feltárják, hogy a képernyő előtt töltött idő milyen mértékben befolyásolja az idegrendszer fejlődését, különösen a legfiatalabbaknál.
Minél kisebb korban kezdődik el ez a képernyős élet, annál inkább egy atipikus, azaz egy nem átlagos fejlődési mintát mutat a központi idegrendszer – magyarázta a Hajdú-Bihar Vármegyei Hírportálnak Mosolygó Tamás, aki a Debreceni Egyetem Klinikai Központ Klinikai Szakpszichológiai Központ szakpszichológusa. Kiemelte, hogy
a korai képernyőhasználat különféle viselkedéses, figyelmi és kognitív képességbeli eltéréseket okozhat.
Az egyik legaggasztóbb jelenség, hogy az idegrendszer egy idő után elkezdi "szomjazni" ezeket a digitális ingereket. A hétköznapi gyermeki tevékenységek – játék, mozgás, társas kapcsolatok – már nem nyújtanak elegendő stimulációt ahhoz képest, amit a képernyő garantál. Ez vezet ahhoz, hogy
fokozatosan kiszorulnak a gyermek életéből a hagyományos elfoglaltságok.
A függőség kialakulása kapcsán Mosolygó Tamás párhuzamot vont az alkoholfogyasztással:
– Bizonyos életkor előtt egyáltalán nem engedjük az alkoholfogyasztást, utána pedig igyekszünk útmutatást, egyfajta egészséges fogyasztói attitűdöt átadni a gyereknek. Ezek a tudatos felhasználói normák még nem épültek úgy be a generációk közötti kommunikációba a képernyőket és digitális eszközöket illetően – mondta.
A szakirodalom szerint minél korábban alakul ki a problémás használat, annál nagyobb eséllyel válik tartós állapottá, és egyre nehezebb lesz később korrigálni.
A teljes cikk a haon.hu oldalon olvasható.