
Nem várná meg a január végét az új útdíjrendszer felülvizsgálatával a fejlesztési minisztérium parlamenti államtitkára, de azt egyelőre nem tudni, hogy a fizetős szakaszok közül hány lehet majd ismét ingyenes. Az ellenzéki pártok blokádot ígérnek, ha a kormány nem módosítja a rendszert, amely egyébként bevezetésének 5. napján sem működött zökkenőmentesen. A matricákért több órát kell sorban állni, a térképeken pedig naponta fedeznek fel újabb hibákat.
Az év első munkanapján alig volt autó a pár napja már fizetős 86-os úton. Sokan kerülőutakon mentek munkába, például a közeli, Zanaton keresztül. Az új megyei matricás rendszer miatt a Vas megyei szocialisták ultimátumot adtak a honvédelmi miniszternek, aki egyben a térség fideszes országgyűlési képviselője is. Ha Hende Csaba a szerdai kormányülésen nem tudja elérni, hogy az útszakasz kikerüljön a fizetős utak közül, csütörtökön blokáddal tiltakoznak.
„Ez az M86-osnak a teljes szakaszos lezárása lesz csütörtökön. Nem majd valamikor, nem márciusban, hanem most csütörtökön. Miniszter úrnak van gyakorlatilag 48 órája arra, hogy elintézze, hogy az M86-os visszamenőlegesen, január 1-től ne legyen fizetős” – mondta Czeglédy Csaba, a szombathelyi MSZP elnöke.
Az MSZP emellett arra is felszólította a kormányt, hogy februárig ne büntessék az autósokat. Bár jelenleg ugyan bírság nincs, a türelmi idő alatt 1500 forintos eljárási díjat kell fizetnie annak, aki autójával matrica nélkül használja a fizetős útszakaszokat. „Amíg pedig képtelenek a megyei matricák bevezetésének informatikai, technikai és egyéb feltételeit biztosítani, addig senkit nem büntethetnek a saját alkalmatlanságuk miatt” – fogalmazott Harangozó Tamás, a szocialisták frakcióvezető-helyettese.
A vecsési Jobbik a Liszt Ferenc reptérre tartó gyorsforgalmi utat zárná le. Januártól ezen a körülbelül 200 méteres részen is fizetni kell. A radikális párt egy hetet adott a kormánynak, hogy tegye ismét ingyenessé ezt a szakaszt.
„Ezt valaki tervezőasztal mellett a minisztériumban meghozta, és szerintem nem gondolták át.” – Tiltakozik Vecsés fideszes vezetője is. Szlahó Csaba és a környező 16 település vezetője írásban kérte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól a rendszer felülvizsgálatát. „Az a nagy félelmünk, hogy a régi forgalom visszaszokik ide a 400-as útra, a régi 4-esre, amely tarthatatlan volt. Azért is szorgalmazta, hogy épüljön egy ilyen elkerülő út egészen Üllőig, hogy ezt a forgalmat vigyék ki a városokból” – mondta Szlahó Csaba.
Eddig majdnem 300 ezren vásároltak valamilyen matricát. A rendszer azonban a bevezetése utáni ötödik napon sem működik zökkenőmentesen. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató egyik központjában hétfőn is kígyózó sorok voltak. A káoszról az útdíjfizetési szolgáltatónál nem akartak nyilatkozni. A szóvivő csak annyit mondott: ha a térkép hibái miatt valaki rossz matricát vett, visszakapja a pénzét.
„Az érintett közutas szervezetek már gyűjtik az észrevételeket a szabályozással kapcsolatban. Így a térképpel kapcsolatos észrevételeket is gyűjtjük. Ezt a minisztérium is figyeli, és ezután teszik meg a szükséges intézkedéseket” – tájékoztatott Kibédi-Varga Lajos szóvivő.
Az Origónak Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára azt mondta: nem várják meg a január végét az új útdíjrendszer felülvizsgálatával. A tárca helyettes államtitkára azonban mást mond. „A türelmi idő a rendszert használó és rendszert kialakítók számára is lehetőséget biztosít arra, hogy a későbbiekben a megyei matricák használata egyértelmű és jól működő legyen” – nyilatkozta Becsey Zsolt.
Az útdíjfizetési szolgáltató honlapján lévő térképeken naponta fedeznek fel újabb hibákat. Korábban az M30-as került be tévesen a fizetős szakaszok közé, a Közlekedési Koordinációs Központ Fejér megyében pedig egy csomópontot felejtett el feltünteti, így jelenleg úgy tűnik, hogy az M1-es pár kilométeres Fejér megyei szakaszára két matricát kell vásárolniuk az autósoknak.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató szóvivője Magyarország élőben című műsorunkban azt is mondta, nem mentesíti az autósokat a díjfizetés alól az sem, ha olyan útszakaszt használnak, ahova még nem kerültek ki a jelzőtáblák. Kibédi-Varga Lajos ugyanakkor elismerte, az új fizetős gyorsforgalmi útszakaszokon még sokan megúszhatják a büntetést, ugyanis nincsenek fix ellenőrző kapuk.
„Jelenleg az újonnan díjkötelesekké vált szakaszokon nincsenek telepített, fix ellenőrző kapuk, a mobil díjellenőrző autók pedig meghatározott vezénylési terv szerint végezhetnek a teljes díjköteles úthálózat bármelyik kijelölt szakszán díjellenőrzési feladatokat” – fogalmazott a szóvivő.