NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvHír TV Archív

Engedett a kormány útdíjügyben

Számos ponton módosított a januárban bevezetett útdíjrendszeren a kabinet. Mégis ingyenes lesz a Liszt Ferenc-repülőtérre vezető gyorsforgalmi út, s a szombathelyi és a kaposvári elkerülőért sem kell majd fizetni, a Budapest–Siófok-szakaszon pedig három matrica is elég lesz. A nagycsaládosok kedvezményt kapnak.

  • 2015. január 22., csütörtök 18:00
Vágólapra másolva!

A Liszt Ferenc-reptérre vezető 4-es útnak a városhatártól 800 méteres szakasza volt fizetős, így ha valaki januárban hozzátartozóját kivitte a reptérre, meg kellett vennie az éves megyei matricát. A jövőben viszont nem kell – a kormány a szerdai ülésen véglegesítette az eddig csak próbaüzemben működő rendszert.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára azt mondta: körülbelül félszáz szakmai és civil érdek-képviseleti szervezettel egyeztettek. „A megyei matricák nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a megyehatár utáni első csomópontig érvényesek. Ezzel az M1-es Fejér megyei és az M7-es Veszprém megyei szakaszai a szomszédos megyékre érvényes matricákkal használhatók, a Budapest–Győr vagy Budapest–Siófok útvonalon rendszeresen közlekedőknek négy helyett elegendő három matricát váltani” – sorolta Fónagy János.

Az M8-ason a Pentele hídon és az M9-eshez tartozó szekszárdi hídon áthaladóknak pedig egyet sem kell, a Megyeri hídhoz hasonlóan ezt is ingyenessé tették. Az eredeti elképzelés szerint itt két megyematricával lehetett volna közlekedni.

Csütörtök délelőtt csak kamionokat lehetett látni a 86-os autóúton, személygépkocsit alig. Ez is fizetős volt, de februártól már nem lesz az. Ezért Hende Csaba honvédelmi miniszter, a térség parlamenti képviselője kampányolt. A nagyvárosokat elkerülő szakaszok közül ideiglenesen ingyenes lesz a Kaposvárt elkerülő 61-es számú út is, a csatlakozó gyorsforgalmi út megépítéséig.

A fővárosba vezető sztrádaszakaszoknál viszont nincs változás, és fizetős marad az M0-s körgyűrű több része. „Budaörsöt és a budapesti bevezető szakaszokat a véglegesítésre vonatkozó kormányrendeletek nem érintik, ott meggyőződésünk, hogy a gyorsforgalmi utak mindenki számára egyforma hozzáférhetőséggel való használata alapvető és általános érdek” – érvelt Fónagy János.

Változás még, hogy a nagycsaládosok kedvezményt kapnak. Ők azért jártak rosszul az új rendszerrel, mert a családi autók, illetve a nagyobb, hétszemélyes gépkocsik a D1-ből egy magasabb kategóriába, a D2-be kerültek át, így nekik a megyei matrica ötezer helyett tízezer forintba került. „A négy- vagy többgyermekes nagycsaládok és a mozgásukban korlátozottak számára utólagos kompenzációt biztosítunk a D2-es és D1-es kategóriák közötti különbségek megtérítése érdekében. Szeretném megjegyezni, hogy a kérdés megnyugtató és megalapozott rendezése törvénymódosítást igényelhet, a kompenzáció jogszabályi feltételei áprilisra teremthetők meg” – közölte az államtitkár.

Aki már megvette a matricákat, de mégsem kell a jövőben fizetnie az úthasználatért, visszakapja a pénzét. Nem kell 1470 forintos szolgáltatási díjjal, illetve bírsággal számolniuk azoknak sem, akik a próbaüzem ideje alatt matrica nélkül használták a fizetős utakat, és február végéig megveszik az éves jogosultságot. A bliccelőket februártól büntetik.

Bár a módosítások egy részével egyetért, összességében továbbra is elhibázottnak tartja a Magyar Autóklub az útdíjrendszert. Csalódásnak tartják, hogy az elkerülő utak, a bevezető főútvonalak és az M0-s körgyűrű használata fizetős marad. A szakmai szervezetek a hatástanulmányokat hiányolják, és abban bíznak, hogy az első hónapok tapasztalata után a teljes útdíjrendszert visszavonja majd a kormány.

„Természetesen megelégedésünkre szolgál, hogy a részleteket illetően a kormányzat az autóklub gyakorlatilag összes módosító javaslatát elfogadta, de mi magát a koncepciót is elhibázottnak tartottuk és tartjuk mindaddig, amíg a hatástanulmányokat, amelyek alátámasztanák az eddig díjmenetes szakaszok díjazásba való bevonását, nem ismerjük meg. Úgy gondoljuk, hogy a közgazdasági hasznossága is erősen kérdéses” – fogalmazott a Hír TV-nek Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke.

Meghallgatták a józan érveket

„Ez a kormány mindig meghallgatta a józan érveket, ez következett be most is” – Szita Károly szerint a mostani döntéssel a kaposváriak háromszorosan is jól jártak. „Azok, akik az elkerülő utat munkába menet és munkából jövet használták, a városon nem akartak keresztül menni, azt ezt követően is díjfizetés nélkül tehetik. A másik, ami ezt jelenti az pedig az, hogy a város terhelése az nem lesz nagyobb, azzal együtt, hogy a kaposváriak, nem kaposváriak, de a Kaposvárt elkerülők nem a városon mennek keresztül, harmadrészt pedig azért mert ha autópályán kívánnak közlekedni, akkor azt jóval olcsóbban tehetik meg” – fejtette ki Kaposvár polgármestere.

Az M86-os út építése jelenleg is zajlik. Amíg nem készül el teljesen, addig ez az út is ingyenes marad. „2016-ra, remélhetően 2016 végére, elkészül végig a kétszer két sávos út Győrig. És úgy látszik, hogy az elkészült szakaszért most addig nem kell fizetnünk” – mondta Puskás Tivadar, Szombathely polgármestere.

Budaörs nem fizeti a közvilágítást

Budaörs polgármestere kitart amellett, hogy a település nem fizeti majd ki az M1-M7-es bevezető szakasz közvilágítását az útdíj miatt. Wittinghoff Tamás szerint a kormány nem szakmai elvek alapján döntött a módosításról. Azt mondta: az új rendszer indulása óta jelentősen megnőtt a forgalom a település belterületi útjain, mivel sokan nem hajlandók fizetni a sztrádahasználatért.

„Azon kormánypárti polgármesterek lobbizása eredménnyel járt, akiknek egyébként igazuk volt, csak azt nem tudom, hogy az egyenlő mérce ez esetben miért nem működik. A legnyilvánvalóbb szakasz az M1–M7-es, a legforgalmasabb autópálya bevezető szakasza, ahol már városi útként funkcionál, egy települést kettévágva. […] Ott ez miért nem volt evidencia? Nem szeretnék találgatni, de hogy nem szakmai érvek voltak, az egészen biztos” – nyilatkozta Wittinghoff Tamás.

Tóbiás: Csak a nyomásból ért a kormány

Az útdíjrendszer módosítása ellenére az MSZP megtartja a január 30-ára tervezett félpályás útlezárást. A szocialisták elnöke szerint vissza kellene állítani a január 1-jétől fizetős összes szakasz díjmentességét. Tóbiás József szerint a kabinet felelőtlenül szórakozik az emberek életével.

„Csak a nyomásból ért a kormány, ezért fenntartjuk a 30-ára tervezett félpályás útlezárásokat azért, hogyha próbaüzemről van szó, ha az emberek jogos követeléseiről van szó, akkor a kormány értse meg, hogy csak egy döntést hozhat. Minden eddig tervezett útdíj, amelyet új szakaszokra vezetett be, felesleges” – fogalmazott az MSZP-elnök.

Az ellenzéki pártok is elégedetlenek. „Fónagy János valami olyasmit üzent a budapesti lakosoknak, hogy két gombóc fagyi árával megússzuk ezt a történetet. Én azt gondolom, hogy ez a mai nap az, amikor a fagyi kőkeményen visszanyalt a magyar kormánynak” – mondta már Szél Bernadett, az LMP társelnöke.

Mindenképpen lesz blokád

A módosítások ellenére sem mond le az országos blokádról Büki Zoltán, aki decemberben az M1-M7-es bevezető szakaszára szervezett demonstrációt. A szervező a Hír Televízióval közölte: próbáltak egyeztetni a kormány képviselőivel, de nem sikerült. „Az emberek szeretnék tudni, hogy hova megy a befizetett pénzük, teljesen mindegy, hogy útdíjnak hívják vagy adónak. Én azt mondom, hogy március elsején mindenképpen blokád lesz. Szeretnénk, hogyha látná a kormány, hogy mekkora az elégedetlenség az országban” – jelentette ki Büki Zoltán.

A módosítások sorából a debreceni elkerülő, vagyis az M35-ös autópálya is kimaradt. A hajdú-bihari megyeszékhely polgármestere azt mondta: egyelőre figyelik a forgalmat és később is hajlandók egyeztetni a kormánnyal, hogy a 2,5 kilométeres út kikerüljön a fizetős szakaszok közül.