
Mégis ingyenes marad a Kaposvárt elkerülő 61-es út, illetve a szombathelyi gyorsforgalmi elkerülő út. A kormány szerdán döntött az útdíjrendszer felülvizsgálatáról, hivatalosan ma közölhetik, hogyan határoztak.
Mégis ingyenes lesz a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető gyorsforgalmi út, és mégsem kell megfizetni az 1470 forintos szolgáltatási díjat azoknak, akik januárban matrica nélkül használják a januártól fizetőssé tett útszakaszokat. A Népszabadság információi szerint a többi között erről döntött a kormány. A lap azt írja, az M0-s körgyűrű esetében nem lesz változás, viszont a megyei matricák a szomszédos megye első lehajtójáig lesznek érvényesek, vagyis a Duna-hidakon is elég lesz egy megyei matrica. Ingyenes lesz újra a Kaposvárt elkerülő 61-es út, és nem kell majd fizetni az M9-esesen, illetve M8-ason, valamint az M86-os Szombathely és Szeleste közötti szakaszán. Mindezek mellett a négy vagy több gyermeket nevelők és a mozgássérültek kedvezményt kapnak majd. A kormány tegnap tárgyalta újra a januártól bevezetett útdíjrendszert. Hivatalos nyilatkozatot mára ígértek. Az ellenzéki pártok kitartanak amellett, hogy újratervezés helyett az egész rendeletet vissza kellene vonni, az MSZP ezért útlezárásokra készül.
| Az útdíjrendszer felülvizsgálatáról délelőtt fél 10-kor kezdődik kormányszóvivői tájékoztató, amelyet – terveink szerint – élőben közvetítünk. |
Hétfőn támogathatónak nevezte a Hír TV-nek Seszták Miklós fejlesztési miniszter, hogy a megyei útdíjmatricák a szomszédos megye első lehajtójáig legyenek érvényesek. Arról azonban nem beszélt a tárcavezető, lesznek-e olyan útszakaszok, amelyeknek az ingyenességét visszaállítják februártól. A szakmai szervezetekkel és a polgármesterekkel ugyancsak hétfőn folytatott egyeztetés után a minisztérium államtitkára, Fónagy János is csak annyit közölt: a módosításokról a szerdai kormányülésen születhet döntés.
A bejelentés azonban elmaradt. A pártok viszont továbbra is támadják a kormányzati intézkedést. Az Együtt szerint az új útdíjrendszerrel csak az államkasszát foltozzák. „Én nem tudom megmondani, hogy a vásárlók fejében mi zajlódik le, az kétségtelen, hogy sokkal többen vásárolnak matricát. Ez azt jelenti, hogy ez egy díjnövekedés az emberek részére, az államnak meg egy bevételnövekedés, akárhogy is csűrjük-csavarjuk a dolgot” – közölte Szabó Szabolcs, az Együtt országgyűlési képviselője.
„A PM semmilyen útdíjat nem támogat.” A Párbeszéd Magyarországért társelnöke sarcnak tartja az útdíjat. Szabó Tímea közölte: pártja semmilyen újonnan bevezetendő útdíjat nem támogat.
Az MSZP tettekkel is üzenne a kormánynak. Január 30-án minden olyan megyében félpályás forgalomlassító tüntetést tartanak majd, ahol az állam díjköteles útszakaszt jelölt ki. „Fejezzék be, nincs szükség új autópálya-szakaszok bevezetésére, viszont szükség van arra, hogy a korrupt rendszerüknek a működését felszámolják, és átlátható, transzparens módon zajlódjék a kormányzás Magyarországon” – fogalmazott szerdai sajtótájékoztatóján Tóbiás József.
„Úgy tudom, hogy a mai kormányülés foglalkozott ezzel a témával érdemben…” – Lesznek változások az új útdíjrendszerben, erősítette meg a Fidesz frakcióvezetője, de Rogán Antal részleteket nem mondott. Azt azonban közölte: február 1-jétől a végleges rendszer lép majd életbe. „Az mindenképp igazságosabb, hogy nincs olyan, hogy egyes szakaszokért csak úgy, azért nem kell fizetni, mert valamilyen oknál fogva a hagyomány úgy szólt, hogy nem kell fizetni, másoknak pedig az ország más részein minden egyes szakaszért teljes díjat kell fizetni. Mindenképp igazságosabb, ha egyenlő feltételek érvényesülnek” – véli a nagyobbik kormányzópárt frakcióvezetője.
A Magyar Nemzet szerdán arról írt: döntés születhet arról is, hogy ingyen használhatják-e az autópályákat a fogyatékkal élők közlekedését segítő szolgálati járművek, és kapnak-e kedvezményt a nagycsaládosok. A kormány kora este még ülésezett. Információink szerint a változásokról csütörtök délelőtt adnak tájékoztatást.