
Takács Balázs az egyik legnagyobb nyugat-magyarországi autóalkatrész-gyártó üzemet vezeti. A szombathelyi székhelyű vállalat parkolást segítő vezérlőrendszert és kormányszervókat gyárt. A cég bővít, termelése emelkedik. „Ebben az évben is 15 százaléknál magasabb árbevételt tudunk realizálni, mint az ezt megelőző gazdasági évben, és természetesen e beruházásokra alapozva az elkövetkező években több, mint 20 százalékos árbevétel növekedést prognosztizálunk” – mondja az ügyvezető.
A járműipar nemcsak a határ mentén, hanem országszerte növelte eredményeit az európai gazdasági növekedésnek köszönhetően. A Központi Statisztikai Hivatal előzetes adatai szerint az ipari termelés az első negyedévben több mint 8 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban.
„Az szinte borítékolható, hogy továbbra is a járműgyártás az, ami a feldolgozóiparon a legfőbb húzóágazatot jelenti. De arra is lehet már következtetni, hogy más alágak-területek is növekedésnek indultak, sőt ez a növekedés, ami az elmúlt hónapokban már látszódott, valószínűleg fokozódhatott – mondta a Hír TV-nek a Buda-Cash Brókerház vezető elemzője, hozzátéve: ez okozta ezt a 10 százalék feletti növekedést. Az idei év első három hónapjában egyébként 8,4 százalékos növekedésnél tart az ipar, ami arra utal, hogy a GDP-hez való hozzájárulás, tehát a gazdasági növekedéshez való hozzájárulása lehet, hogy lényegesen nagyobb lesz, mint ahogy azt korábban gondoltuk” – véli Tóth Gergely.
A nemzetgazdasági miniszter szerint a járműgyártás exportteljesítményének, és a belső kereslet növekedésének köszönhető az ipari kiugróan jó teljesítménye. Varga Mihály úgy látja a kedvező adat azt jelzi: van bizalom a magyar gazdaság iránt a hazai termelők és a külföldi beruházók részéről egyaránt.
– Évek óta az egyik legjobb eredmény. Ez azt jelenti, hogy van bizalom a magyar gazdaság iránt. Hiszen aki termel, többet termel az abban is bízik, hogy ezt el bírja adni. Akár belföldön, akár külföldön. A magyar gazdaságban pont ez történik. A belső kereslet növekedésével egyre inkább ez a láb is erős a magyar gazdaságban, a kivitel pedig változatlanul az egyik húzóágazata a magyar növekedésnek – mondta Varga Mihály.
Az Ipartestületek Országos Szövetségének elnöke úgy számol, hogy az ipari fellendülés hatása fél vagy egy év múlva jelentkezik a szolgáltatással foglalkozó kis- és közepes vállalkozásoknál. „Ha emelkedik a termelés és emelkedik az export, akkor biztos, hogy a beszállítói körnek is nagyobb munkát ad ez a réteg. Illetve ha megindul a gazdasági fellendülés, akkor a helyi piacok is beindulnak” – közölte Németh László, az IPOSZ elnöke.
Mivel az ipari termékek többségét külföldön értékesítik, a külkereskedelmi mérleg többlete is nőtt az elmúlt egy évben.
A Gyurcsány–Bajnai-korszak eredményének tekinti Veres János az ipari termelés megugrását. Az Európai Parlamentbe készülő volt pénzügyminiszter szerint a fellendülés szinte kizárólag a két német nagy autógyár fejlesztéseinek köszönhető. Veres János azt mondta, hogy a kormány munkaalapú társadalom helyett közmunka alapú társadalmat épít. A szocialista politikus szerint rossz út, ha Magyarországot az ötvenezer forintot kereső közmunkások országává teszik.
„Ez annak eredménye, hogy annak idején a mi kormányunk által megkötött beruházási szerződések eredményeképpen, részben az Audi-, részben a Mercedes-gyár olyan teremlesbővülést ért el Magyarországon, amely jelentős mértékben hozzájárult az ipari termelés bővülés az országhoz” – fogalmazott a szocialista politikus.