NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvGazdaság
Kárpát-medencei városok összekötését elősegítő fejlesztéseket jelentett be a kormány

Kárpát-medencei városok összekötését elősegítő fejlesztéseket jelentett be a kormány

A magyar kormány szinte a semmiből jelentette be, hogy tömeges útépítéseke tervez. Ezekről a projektekről van szó, például összekötnék a Kárpát-medencei városokat. De komoly hangsúlyt kap a mellékutak felújítása is.

  • 2024. október 10., csütörtök 09:48
Vágólapra másolva!

Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, rendkívül fontos Magyar Közlöny-szám jelent meg szerda este. A 74 oldalon át sorolt kormányzati döntések között ugyanis szerepel a 2035-ig szóló állami építési beruházások koncepciójának elfogadása is.

Ennek vaskos része a vasúti fejlesztés, benne a gördülőállomány, tehát új vonatok beszerzésével. Azonban tartalmaz egy kifejezetten közúti koncepciót is, ami gyorsforgalmi, valamint 2×2 sávos közúti gerinchálózat fejlesztéseket tartalmaz.

A megjelent kormányhatározat mellékletében az olvasható, hogy az alábbi beruházási csomagok megvalósítása lenne indokolt:

Kárpát-medencei városok összekötését elősegítő fejlesztések – összesen 16 beruházás keretében (amelyből négy koncessziós megvalósítású) közel 610 kilométeren gyorsforgalmi és 2×2 sávos főúti fejlesztés valósulna meg. Ebből új nyomvonalú közel 360 kilométer, amelyek közül az állami megvalósítású elemek bekerülési költsége mintegy bruttó 2900 milliárd forint.

Országhatáron belüli, nyugat-keleti irányú hálózatfejlesztést elősegítő beruházások – 12 beruházás keretében (amelyből három koncessziós megvalósítású) közel 850 kilométer gyorsforgalmi és 2×2 sávos főúti fejlesztés valósulna meg. Ebből új nyomvonalú fejlesztés mintegy 540 kilométer. Az állami megvalósítású elemek bekerülési költsége mintegy bruttó 3800 milliárd forint.

Nagyvárosok Magyarországa érdekében tervezett fejlesztések – a kapcsolódó 25 beruházás (amelyből négy koncessziós megvalósítású) közel 280 kilométer gyorsforgalmi és 2×2 sávos főúti fejlesztést tartalmaz. Ebből új nyomvonalú fejlesztés mintegy 100 kilométer, amelyek közül az állami megvalósítású elemek bekerülési költsége mintegy bruttó 2300 milliárd forint.

És ez még nem minden, ugyanis a főúti, valamint részben mellékúti gerinchálózat fejlesztése külön szempont. Ebből az látszik, hogy a Kárpát-medencei városok összekötését elősegítő fejlesztések keretében a határ menti térségek gazdasági és társadalmi kohéziójának erősítése érdekében mintegy 160 kilométer ilyen útfejlesztés történne nagyságrendileg bruttó 550 milliárd forint értékben.

A gyorsforgalmi, valamint 2×2 sávos főúti hálózat 30 percen belüli elérésének biztosítása érdekében szükséges főútfejlesztések 2035-ig a főút és mellékút hálózat bővítését, szolgáltatási szintjének fejlesztését célzó beruházások révén közel 1750 kilométer hosszúságban bővülne a főúti és mellékúti úthálózat (benne 30 csomóponti, 14 hídépítési, továbbá 39 elkerülő úti és 8 mérnökségi telep fejlesztésével) nagyságrendileg bruttó 5700 milliárd forint értékben.

Az ipari és technológiai központok közúti elérhetőségének javítását célzó fejlesztések érdekében ugyancsak 2035-ig tervezetten nagyságrendileg 140 kilométer úthálózati elem kapna fejlesztést mintegy bruttó 440 milliárd forint értékben.

A teljes cikk a Világgazdaság honlapján olvasható.

Fotó: AFP