NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvAdattár Hír TV Archív

Orbán: Szükség van a reklámadóra

A kormány nem mond le a reklámadóról – mondta Orbán Viktor a Kossuth Rádióban, a tervezett változásokról azonban nem árult el részleteket. A kormányszóvivő szerint folynak a tárgyalások, de a reklámszövetséget még nem keresték meg. Navracsics Tibor uniós biztos szerint az Európai Unióban nincs olyan elvárás, hogy egykulcsos legyen az adónem.

  • 2015. február 14., szombat 07:00
Vágólapra másolva!

„Magyarországon szükségünk van reklámadóra” – mondta Orbán Viktor az interjúban, amelyen a bevándorlásról, valamint az ukrán konfliktusról is beszélt. A reklámadó kapcsán kijelentette: a költségvetésbe be kell folynia a tervezett 6,6 milliárd forintos bevételnek, minden más csak technikai kérdés. „Van reklámadó, van törvény, amelyik ezt szabályozza; nem tudunk eltekinteni az ebből származó közösségi bevételtől, tehát be kell fizetni a költségvetésbe a közösség javára. Az összes többi kérdés technikai: milyen kulccsal, milyen szélességben szétterítve, erről mind lehet tárgyalni.”

A kormányfő több tárgyalásról is említést tett. Arra hivatkozott, hogy a legnagyobb kereskedelmi televízió támadta meg Magyarországot az Európai Uniónál, a tárgyalásokkal pedig szerinte el lehet érni, hogy ne induljanak kötelezettségszegési eljárások hazánk ellen. Korábban Lázár János is a kötelezettségszegési eljárásra hivatkozva javasolta, hogy sávos helyett egykulcsos legyen a reklámadó, a mértékére pedig példaként Ausztriát nevezte meg, ahol 5 százalékos a közteher.

Az Európai Bizottság magyar tagja megerősítette, hogy az unió versenyjogi szempontból vizsgálja a reklámadót. Navracsics Tibor a Hír TV Globál című műsorában viszont azt mondta: nincs elvárás arra nézve, hogy egy- vagy többkulcsos legyen az adónem: „Én nem találkoztam ilyen kritériumrendszerrel. Ami ebben az esetben és más magyar esetben is nagyon fontos, az a folyamatos együttműködés a bizottsággal. Nevezetesen itt arra gondolok, hogy az – akár egykulcsos, akár többkulcsos – adó megalkotása során vagy bevezetése után jelentkező problémák kezelésénél nagyon fontos, hogy folyamatos kapcsolatban legyen a magyar kormány és a bizottság illetékes főigazgatósága vagy biztosa, hogy a koncepciót ismerjék.”

A kancelláriaminiszter nemrég azt mondta: az eddigi legnagyobb adófizetővel, a RTL Klub tulajdonosával lassan lezárulnak a tárgyalások.

A kormányszóvivő nem erősítette meg azt a sajtóhírt, miszerint a kisebb cégek mentesülnek majd az adó alól, csak annyit mondott: több érintettel folynak az egyeztetések. „Érvényben vannak azok az intézkedések, amelyek az idei reklámadó-bevételeket garantálják. Ilyen értelemben tehát kapkodásra nincs ok, a szükséges egyeztetéseket pedig az illetékesek és érintettek el fogják végezni; erre hadd ne adjak időpontot, a kormány annak megfelelően, ahogy a beszélgetések és a tárgyalások haladnak, minden érintettel beszélni fog természetesen” – fogalmazott Kovács Zoltán.

Az érintetteket képviselő reklámszövetséget – a szervezet állítása szerint – eddig nem kereste meg a kormány. „A Magyar Reklámszövetségnek nincsen információja arról, hogy a piac mely szereplőivel folynak a tárgyalások. Elég sok esemény zajlott az elmúlt időszakban, a Magyar Reklámszövetséget sajnos ez idáig hivatalos és nem hivatalos megkeresés nem érte, reménykedni tudunk abban, hogy esetleg a következő héten erre sor fog kerülni” – mondta Urbán Zsolt, a szervezet elnöke.

A szövetség egyébként továbbra is kitart amellett, hogy a reklámadó szakmailag indokolatlan, mert nagyobb kárt okoz a magyar gazdaságnak, mint amennyi bevételt hoz a költségvetésnek.

Károsnak tartják

Egy nemzetközi hitelminősítő is károsnak tartja a reklámadó kiterjesztését a médiapiacra – tudta meg a Magyar Nemzet. A lap a Bisnode nevű cégre hivatkozva azt írja: azok a kisvállalkozók kerülnének a legnehezebb helyzetbe, amelyek eddig bevételeik alapján az adómentes sávba estek. Számításaik szerint a magyar médiapiac fele már most is veszteségesen működik, így számukra egy újabb közteher a csődöt jelentheti. A minősítő cég az 5 százalékos egysávos reklámadó győztesének a RTL Klubot tartaná, a médiacsoportnak ugyanis a törvény módosításával 3,7 milliárd forinttal kevesebb adót kellene fizetnie.