
Munkahelyek megszűnésétől, magyar székhelyű vállalkozások külföldre költözésétől és a hazai gyártású, magyar nyelvű tartalmak visszaesésétől tart a Magyar Reklámszövetség a reklámadó bevezetése után. Az érdekképviselet szerint az állam az adóbevétel sokszorosát veszítené el. A reklámszövetség kutatása kimutatta, hogy minden reklámra költött 10 forint 47 forinttal járul hozzá a nemzetgazdaság növekedéséhez. A televízióknak, rádióknak saját műsoraik promóciója után is fizetniük kellene. A TV2 vezérigazgatója azt mondta: a reklámadót legfeljebb a terjesztési díjban érvényesíthetik, így – részben vagy egészben – a nézők fizetnék meg. A törvényjavaslatot a Fidesz egyik kultúrpolitikusa nyújtotta be, de nem egyértelmű, hogy a tervezet a nagyobbik kormánypárt frakciójának álláspontját vagy L. Simon Lászlóét tükrözi-e.
Sokba kerülhet a csatornaváltás, ha az Országgyűlés elfogadja a reklámadóról szóló törvényjavaslatot. A tervezet szerint a progresszív közterhet a nettó árbevételre vetnék ki. Félmilliárd forintig nem kellene fizetni, félmilliárd és ötmilliárd forint között az adókulcs 1 százalék lenne, öt és tíz milliárd között 10 százalékra ugrana, tíz és tizenötmilliárd között húsz százalék lenne a mértéke, tizenöt és húszmilliárd között már harminc. Húszmilliárd felett az árbevétel 40 százalékát vinné el az állam. A javaslatot a Fidesz egyik kultúrpolitikusa, L. Simon László nyújtotta be a parlamentnek egyéni képviselői indítványként. „Kellő egyeztetés után került a parlament elé ez a törvényjavaslat. A frakció támogatását tudom emögött. A mai frakcióülésünk is megerősítette, hogy a frakció támogatja ezt a kezdeményezést” – jelentette ki L. Simon László.
A Fidesz szóvivője szerint viszont a nagyobbik kormánypárt frakciójának még nincs álláspontja a reklámadóról. „Az egyéni képviselői indítványt jelenleg – legalábbis a mai frakcióülésen – még nem tárgyalta a Fidesz-frakció, nyilvánvalóan amint ez tárgysorozatba kerül és napirendre fogjuk venni, a politikai vita, szakmai vita lezajlik, és akkor a Fidesz kialakítja a végleges álláspontját” – mondta Hoppál Péter.
A Reklámszövetség szerint az állam jóval többet veszítene a reklámadó bevezetésével, mint amennyit nyerne. „Ha 10 forintot vonunk el a reklámköltésből, akkor 47 forinttal sújtjuk a nemzetgazdaságot, beláthatatlan következményekkel jár, mert egyrészt érinti a médiatulajdonosakat és a létrehozott tartalmat, ami érinti a foglalkoztatottságot, magyarán elbocsátásokra lehet számítani” – mondta Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke.
A két nagy kereskedelmi televízió egyelőre tanulmányozza a tervezetet, de a TV2 vezérigazgatója övön aluli ütésnek minősítette a törvényjavaslat benyújtását. Előzetes számításaik szerint 1,6-1,8 milliárd forintot kellene fizetniük, a reklámadó a csatorna idei költségvetésében nem szerepel kiadásként. A pénzt a saját gyártású műsorok költségeinek csökkentésével teremthetnék elő, a megszorítás a minőség rovására is mehet. 2015-től a reklámadót a fogyasztókra, azaz a nézőkre háríthatják át, hiszen január 1-jétől a TV2 és az RTL is pénzért adja műsorát a kábel-, illetve műholdas szolgáltatóknak. „Nem hiszem, hogy reklámpiacból be tudnánk szedni ezeket a pénzeket és ezt rájuk tudnánk terhelni. Egyetlen módja van, a már korábban említett terjesztési díjak, amire tovább tudjuk terhelni. Január 1-jével fizetőssé válik a TV2, most kezdődnek a tárgyalások a kábeloperátorokkal ennek mértékéről” – mondta Simon Zsolt, a TV2 vezérigazgatója.
A tervezet szerint az adót az újságokban, az interneten és a köztéren megjelenő reklámokra is kivetnék.
Munkahelyeket veszélyeztet és komoly gazdasági veszélyekkel jár a tervezett reklámadó bevezetése – mondta Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke Magyarország élőben című műsorunkban.
„Ha az a cél, hogy a költségvetési bevételeket növeljük, akkor a kommunikációs iparág az, ami hozzá tud járulni a kormányzat céljaihoz. Ezzel az intézkedéssel ellehetetlenítik a hazai tartalomszolgáltatást, nemcsak mennyiségében, hanem minőségében, arról nem is beszélve, hogy hány család megélhetése kerül veszélybe” – mondta Urbán Zsolt.
Tekintse meg a teljes interjút: