

A világelső autógyártó, a BYD most először árulta el, milyen titkos tervet szövöget Európára. A vállalat szerint a debreceni CATL után egy újabb akkugyár épülhet, ami minden eddigi beruházásnak a felett állna. Kiderült, mi a legfontosabb szempont a döntésnél.
Stratégiai fordulat Szegeden, érkezhet az akkugyár?
A világelső elektromosautó-gyártó, a BYD, meglepő bejelentést tett, ami alapjaiban változtathatja meg az európai autóipar jövőjét. A vállalat hivatalos forrásai megerősítették, hogy elsősorban a szegedi gyár mielőbbi megnyitására fókuszálnak, de a háttérben már egy ennél is nagyobb terv körvonalazódik: egy saját európai akkumulátorgyár felépítése. Ez a döntés nem a véletlen műve, hanem a kőkemény üzleti logika és az uniós vámháború következménye.
A vámháború új helyzetet teremt
A BYD európai vezetői rájöttek, hogy az uniós vámszabályozások miatt egyszerűen nem éri meg Kínából Európába szállítani az elektromosautók gyártásához szükséges akkumulátorokat. A költségek felét kitevő akkumulátorok importja a 27%-os büntetővámok miatt gazdaságtalanná vált. Ezért a BYD Európáért felelős különleges tanácsadója, Alfredo Altavilla megpedzette, hogy a vállalatnak akkugyártást kell hoznia a kontinensre, amire gyakorlatilag valamennyi európai ország pályázhat.
A BYD-nak ez a lépés azért is logikus, mert a vállalat a világ akkugyártó piacának második legnagyobb szereplője, 17,8%-os részesedéssel, közvetlenül a Debrecenben építkező CATL mögött. A két európai óriásgyár (Szeged és Isztambul) belépése révén a BYD európai kínálata darabszám és modell tekintetében is dinamikusan növekedni fog, ami indokolja a helyi akkumulátorgyártást.
Magyarország, mint a verseny győztese
A harmadik BYD-beruházás helyszínének kiválasztásakor számos tényezőt kell figyelembe venniük, köztük az energiaköltséget is, amely alapvetően határozza meg egy ilyen nagyívű beruházás sikerességét. A döntésnél figyelembe veszik a helyi hatóságok együttműködési hajlandóságát is. Bár a BYD-nak nincsenek "liblingjei", a korábbi beruházások (mint a szegedi gyár) esetében a magyar kormány rugalmassága és az ország kedvező gazdasági környezete kulcsfontosságú volt.
A BYD most egy olyan helyzetben van, ahol a döntésük egyértelműen meghatározza a jövőjüket Európában. A korábban elszalasztott lehetőségek (mint például a csődbe ment Northvolt megvásárlása) arra kényszerítik őket, hogy a saját, új gyár felépítése mellett döntsenek. Magyarország, amely már otthont ad a CATL gyárának, és ahol most a BMW is elkezdi a termelést, egyértelműen esélyes a következő gigaberuházásra is.
Teljes cikk a VILÁGGAZDASÁG oldalán olvasható.
Fotó: Wikipédia