
Az adózást kellene az élethez igazítani, és nem fordítva – mondta az okostelefonos alkalmazásokon szerveződő fuvarosok trükkjeiről a Látótér című műsorunknak nyilatkozó közgazdász. Az Uber és a WunderCar tucatnyi olyan adó alól mentesül, amit a taxisoknak meg kell fizetniük. A kormány már tárgyalt a taxirendeletről, de egyelőre nem fogadta el az eredetileg februárra ígért jogszabályt.
Nem megy már úgy a taxisoknak a bolt, mint korábban. A konkurencia láthatatlan, okostelefonos alkalmazások mögé bújik. Az Uber egyike az internetes fuvarszervező szolgáltatásoknak, ahol az utas mobiltelefonja segítségével hív magának kocsit.
Riporter: Mit szól ezekhez az uberesekhez?Taxis: Ha normális nép lennénk, mint például a francia vagy az osztrák, akkor bemenni a központjukba, ha van egyáltalán, nem tudom, és úgy, ahogy van, összetörni az egészet.
Az Uber-sofőröknek is megvan a véleménye.
Riporter: Azt mondják, hogy legszívesebben kitiltatnák Magyarországról vagy Budapestről az egészet.Uber-sofőr: Hát persze, mert ez így nekik nagyon… hogy hívják, konkurencia, hát, ez nekik persze hogy nem éri meg, de én meg azt mondom, hogy miért feltétlenül kell, miért kell egy akkora apparátust fenntartani egy taxinak. Miért kell egy diszpécsert felhívjak, hogy ő ossza le a fuvart?
Az internetes sofőrök egyéb praktikákkal dolgoznak. A WunderCar például a fuvardíjat nem fuvardíjnak hívja, hanem önkéntes borravalónak. Bár Magyarországon az is adóköteles, a WunderCar viszont kiköti az üzletszabályzatában, hogy az utas és a sofőr között nincs szerződéses viszony, a fuvar egyszerű szívesség és nem szolgáltatás.
Riporter: Mondhatjuk, hogy itt egy adóelkerülésről van szó az Uber esetében például?Kádas Péter közgazdász: Ugye, ez nem az Uber hibája, az, hogy nem adóznak utána, az adózás rendjét kellene igazítani az életünkhöz, és nem az életünknek kellene az adózás rendjéhez igazodnia.
De azért az Uber és a WunderCar is leveszi a sápot a sofőrökről. A közvetítői jutalék 20 százalék. A nemzetgazdasági miniszter szerint a vállalkozások valójában taxitársaságok, amelyek érdemi adófizetés nélkül szolgáltatnak Magyarországon. Ezt persze az Uber visszautasította. Június 16-án több száz taxis demonstrált Budapesten, de az 1990-ben látott blokád elmaradt.
„Itt a legnagyobb probléma, akkor is azt mondom, hogy egy tisztességes piacon, ami el lett indítva, egy nem tisztességes vállalkozás tört be, ebből a szempontból, hogy nem tartja be azokat a feltételeket, vagy nem úgy vannak betartva, ahogy azt be kéne tartani” – nyilatkozta Horváth Csaba, a Budapest Taxi ügyvezetője.
A taxirendeletet egyelőre nem fogadta el a kormány, bár tárgyalt róla. A jogszabályt eredetileg februárra ígérték.
Tekintse meg a Látótér teljes adását: