

A jogállamot nem lehet a jogállam lábbal tiprásával szolgálni, és hazánk nem tudja, nem akarja és nem is fogja megengedni, hogy a kormányzati hatalom egy részét Brüsszel vegye át – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Gulyás Gergely, aki szerint kontroll alatt tartja a kormány a koronavírus-járványt. A Miniszterelnökséget vezető miniszter a lapnak kifejtette: a magyar gazdaság kellően erős ahhoz, hogy ellenálljon a vírus okozta válságnak. Gulyás Gergely úgy véli, a választók azért szavaznak ismételten bizalmat a kormánynak, mert az elmúlt évtizedben Magyarországon egyről a kettőre lehetett jutni.
Magyarország az Egyesült Államok szövetségese a NATO-ban, ezért szövetségesi kötelezettségünk is együtt dolgozni azzal az elnökkel, aki egy választáson a választópolgárok bizalmát megszerzi. Két megállapítást ugyanakkor érdemes tennünk: az első, az új demokrata adminisztrációnak értékelnie kell az elmúlt évtizedek amerikai külpolitikájának következményeit. Az USA tekintélye Közép-Európában Donald Trump elnök hivatalba lépéséig sokat kopott, mert nem adták meg azt a tiszteletet e térség demokratikusan választott kormányainak, amit mi mindig megadtunk nekik. A második, hogyha Magyarországon hasonlóan bonyolítottunk volna le egy választást, mint ahogyan az most az Egyesült Államokban történt, akkor azok lettek volna a leghangosabb kritikusaink, akik az ezúttal győztes Demokrata Párthoz tartoznak. A demokráciaexportnak tehát nemcsak az a veszélye, hogy arrafelé is irányult – mint például Közép-Európába –, ahol fejlett demokráciák működnek, ezért semmi szükség nem volt rá, hanem az is, hogy úgy tűnik, túl kevés maradt belőle odahaza.
Az elmúlt tíz évben sosem lehetett az az illúziónk, hogy a felelősség egésze nem bennünket terhel. Ahhoz képest, hogy tavasszal az ellenzék hátráltatta a védekezést, az már előrelépés, ha most, noha nem segítenek, de legalább a formális hozzájárulást megadták. Ettől még kamuvideóktól kezdve a védekezés folyamatos támadásán át kormánytagok nyilatkozatainak meghamisításáig mindent megtesznek a kormány lejáratásáért a válsághelyzet időszakában is.
A magyar állam felelőssége abban áll, hogy az elérhető legmagasabb színvonalú egészségügyi ellátást biztosítsa a fertőzötteknek. Ehhez minden szükséges lépést megtettünk, felkészítettük az egészségügyet a járvány második hullámára. Míg tavasszal sem lélegeztetőgépből, sem maszkból, sem gumikesztyűből nem volt elég, és fel kellett szabadítani kórházi ágyakat, addig most minden rendelkezésre áll a védekezéshez. Ehhez kétségkívül szükséges az a rendkívüli áldozatkészség is, amely az orvosok és ápolók munkáját jellemzi. Jelenleg a magyar egészségügy képes a vírust kontroll alatt tartani, bármilyen gyorsan terjedjen is.
A vírus terjedése egész Európában felgyorsult, és minden emberélet pótolhatatlan. Az elhunytak száma egymillió lakosra vetítve Magyarországon 317, az Európai Unióban 481. Magyarország a jól védekező államok közé tartozik.
A koronavírus-járvány az egész világon nagyobb visszaesést fog okozni, mint a 2008-as világgazdasági válság. Nem készültünk válságra, de most javunkra válik, hogy míg a baloldal alatt tömeges volt a munkanélküliség, addig mi a lehető legtöbb embernek adtunk munkát, és ezért mintegy 900 ezerrel dolgoznak többen a koronavírus-járvány időszakában, mint a baloldal kormányzása alatt. Most, amikor nehéz időket élünk, azért vagyunk hitelképesek a nemzetközi pénzpiacon, mert a kormányzásunk első tíz évében közel húsz százalékkal csökkentettük az államadósságot. Ebből most sajnos sok el fog veszni. De azért van miből veszíteni, mert az elmúlt tíz évben a magyar költségvetési gazdálkodás példás és fegyelmezett volt. A jó években felkészültünk a nehéz évekre.
Nem jogállamisági vita van, hanem az Európai Unió meg akarja teremteni a magyar belpolitikába való beavatkozás jogát. Az elmúlt években azt a következtetést vonták le, hogy a nekik fontos ügyekben – az állami szuverenitás, a migráció és a gazdaságpolitika terén – a magyar kormányra nem tudnak nyomást gyakorolni. Mivel ezeken a területeken nem tudtak sikert elérni, Brüsszel most általános beavatkozási jogot akar magának a nekik nem szimpatikus politikát folytató tagállamok belpolitikájába. De Brüsszel addig nem Moszkva, amíg erre nincs lehetősége. Nem jogállamisági kérdés, hogy a magyarok szabadon dönthetnek-e arról, kivel akarnak együtt élni, hanem annak a kérdése, hogy Budapesten vagy Brüsszelben kormányozzák-e ezt az országot. Van már jogállamisági eljárás a lisszaboni szerződésben, az úgynevezett hetes cikkely szerinti eljárás. Ha valaki ettől eltérő, új eljárást akar, akkor ahhoz szerződést kell módosítani. A jogállamot nem lehet a jogállam lábbal tiprásával szolgálni. Márpedig az unió most – a jogállamiságra hivatkozva – lábbal tiporja a lisszaboni szerződést.
Számunkra gazdasági következményei nem lesznek ezeknek a tárgyalásoknak. Hazánk egyedül is képes hitelt felvenni, nem csak az EU-val együtt. Alapelvként mindig is azt mondtuk, hogy a közös hitelfelvételt nem jó szívvel támogatjuk, de mivel egyes államok nálunk lényegesen rosszabb helyzetben vannak, szolidaritást vállalunk velük. Az viszont elfogadhatatlan, hogy ezért cserébe ne köszönetet mondjanak, hanem a kormányzati hatalom egy részét akarják Brüsszelbe vinni. Magyarország nem tud, nem akar, és nem is fog engedni ebben a kérdésben.
A teljes interjú ITT olvasható.