
Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés Budapest idei költségvetését, eszerint a főösszeg csaknem 324 milliárd forint. Közel 245 milliárd forint bevételre és valamivel több mint 323 milliárd forint kiadásra számítanak. Az így keletkező mintegy 80 milliárdot egyebek között a lehívni tervezett hitelszerződésekből és belföldi értékpapírok bevételeiből teremtenék elő.
A költségvetésből hiányzik 15 milliárd forint a tömegközlekedés működéséhez. Ennek az előteremtéséhez Tarlós István főpolgármester szerint kormányzati támogatásra van szükség. Ez, valamint az uniós támogatásokból megvalósuló beruházások csúszása miatt az ellenzék támadta a városvezetést.
Az 1-es villamos pályájának meghosszabbítását az unió is támogatta, 41 milliárd forinttal. A befejezés azonban csúszik, a kivitelezőknek január 31-éig kellett volna elkészülniük. Emiatt a 41 milliárdból csaknem 16 milliárd forint lehívása veszélybe került. Ezen kívül további tíz, az unió által támogatott fővárosi fejlesztés sorsa is kétséges, összesen csaknem 30 milliárd forint értékben.
A fővárosi ellenzéki politikusok a csúszások okait kivizsgáltatnák. A Főpolgármesteri Hivatal munkatársa szerint a határidőket másképp kell értelmezni. „A befejezési határidő az operatív programok vonatkozásában 2015. december 31., viszont a teljes zárás és a teljes elszámolás zárása 2017. március 31. Ha az átnyúló beruházások esetében addig megvalósítja a kedvezményezett, akkor nem várható büntetés” – mondta Horváth Piroska, a 4-es metró projektigazgatója.
A szocialisták szerint rosszul számol a Főpolgármesteri Hivatal. „A tervezési ciklus 2015. december 31-ével lejár. Ezt követően, egyébként már 2015. július 31-ét követően, nem vállalhatnak kötelezettséget, és nem is fejezhetnek be munkákat, és nem húzódhat át a 2016. évre sem” – mondta Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője.
Tarlós István ugyan elismerte, hogy vannak csúszások a fővárosi projektek kivitelezésében, de szerinte az uniós pénzek nincsenek veszélyben. „A BKK vezérigazgatójától részletesen tájékozódtam erről, a bizonylatolások, a dokumentálások lényegesen hátrébb vannak, mint a műszaki készültség, ami teljesen normális és természetes a kivitelezési munkafázisban. Ha a műszaki készültségből indulunk ki, akkor a veszély egyelőre nem fenyeget” – hangsúlyozta a főpolgármester.
A Fővárosi Közgyűlésben vita volt a budapesti tömegközlekedés működtetéséről is. „Komoly kockázat az a 15 milliárd forint, amely idén a közösségi közlekedésből hiányzik, és megint csak komoly kockázat az az 52,3 milliárdos lejáró adósságállomány, amelyet a BKV-nak idén vagy ki kell fizetnie, vagy át kell ütemeznie” – mondta Tokody Marcell jobbikos képviselő.
A főpolgármester szerint utóbbit a kormány átvállalja, előbbinek a finanszírozására pedig ígéretük van a kabinettől. „Holnap lesz egy tárgyalási forduló Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter úrral. A kormány tökéletesen tisztában van vele, hogy 26 év után a BKV stabil, és kiszámítható működési finanszírozását meg kell oldania, erre kaptunk határozott ígéretet. Még soha nem fordult elő, hogy konkrét ígérettel a kormány engem félrevezetett volna, tehát optimista vagyok” – mondta Tarlós István.
A közgyűlés végül húsz igen, kilenc nem szavazattal és egy tartózkodás mellett elfogadta a főváros idei költségvetését. Budapest idén összesen 323 milliárd forintból gazdálkodhat.