NapindítóHíradóVezércikkPaláverBayer ShowLáncreakcióRadarMonitorKommentHírFM
HírTvKék hírek
Előzésből halálos baleset

Előzésből halálos baleset

A Sárvári Járásbíróság halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt 1 év 1 hónap fogházra és 4 év közúti járművezetéstől eltiltásra ítélt egy büntetlen előéletű férfit. Kötelezte továbbá 560.055 forint bűnügyi költség megfizetésére.

  • 2022. november 12., szombat 16:48
Vágólapra másolva!

A vádlott 2020. december 7-én 8 óra körül egy nyerges vontatóból és a hozzá kapcsolt félpótkocsiból álló járműszerelvénnyel közlekedett a 84. számú főúton, Sárvár felől Káld irányába.

Az adott helyen nappali látási viszonyok között lehetett közlekedni a 7,2 méter széles, nedves állapotú aszfaltúttesten.

A vádlott előtt, vele azonos irányba haladt egy JCB gyártmányú lassú jármű. A főút egyenes útszakaszán haladt a vádlott, amikor beérte az előtte haladó lassú járművet, s ekkor a járműszerelvény is lelassult mintegy 42-43 kilométer/óra sebességre. A vádlott az előzéshez gyorsítani kezdte a járműszerelvényét, és áttért a menetiránya szerinti bal oldali forgalmi sávba akkor, amikor egy enyhén balra ívelő útkanyarulatból vele szemben érkezett egy magyar forgalmi rendszámú, Ford személygépkocsi mintegy 75-80 kilométer/óra sebességgel. A személygépkocsi vezetőjének egy utasa volt elől.

A vádlott a járműszerelvényével már a menetiránya szerinti bal oldali forgalmi sávban mintegy 63-64 kilométer/óra sebességgel haladt, amikor észlelve a szemből érkező személygépkocsit, az előzési folyamat befejezése érdekében fékezett, és a járműszerelvényt a menetiránya szerinti jobb oldali forgalmi sáv felé kormányozta. Az előzés befejezését a lassú jármű vezetője úgy próbálta segíteni, hogy azzal lassított és a menetiránya szerinti jobb oldali útpadka irányába húzódott.

A vádlott a menetiránya szerinti bal oldali forgalmi sávban volt, annak vonó járműve kezdte meg az áthaladást a menetiránya szerinti jobb oldali forgalmi sávba, amikor a sértett személygépkocsijával változatlan sebességgel – a terelővonaltól 0,6 méter távolságra – nekiütközött az ekkor már mintegy 45-47 kilométer/óra sebességre lassuló járműszerelvény nyerges vontatója bal elejének.

Az ütközés következtében a járműszerelvény áttért a menetiránya szerinti bal oldali forgalmi sávba, és az úttesten keresztben elfordulva úgy nyerte el véghelyzetét, hogy a nyerges vontató kabinja részben a szilárd útburkolaton, részben az út melletti füves területen állt meg.

A Fordot az ütközés ereje visszalökte a menetiránya szerinti jobb oldali forgalmi sávba, ahol az úttest melletti füves területre és az útárokba csapódott, az út tengelyére merőlegesen nyerte el véghelyzetét.

A vádlott által vezetett járműszerelvény és a Ford kölcsönös láthatósága az ütközés bekövetkezése előtt 2,3 – 2,4 másodperccel alakult ki. Ekkor a járműszerelvény az ütközés helyétől 39,1 méter, míg a személygépkocsi 49,8 méter távolságra közlekedett.

A Fordot vezető sértett tehát, amikor észlelhette a vádlott által vezetett járműszerelvényt, akkor féktávolságon belül közlekedett, járművét még vészfékezéssel sem tudta volna megállítani az ütközés helye előtt a haladási sebességéről, tekintve, hogy az ahhoz tartozó féktávolság még vészfékezés esetére is 58,9 – 62,5 méter.

A baleset következtében a Fordot vezető sértett olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen elhalálozott, míg utasának maradandó fogyatékossága keletkezett.

A baleset azért következett be, mert a vádlott úgy előzött, hogy az előzés céljából igénybe vett forgalmi sáv nem volt olyan távolságban szabad, hogy – figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre – az előzés a szembe jövő forgalmat ne zavarta volna.

Az ítélet nem jogerős, mert a vádlott és védője a tényállás téves megállapítása miatt, a kiszabott börtönbüntetés végrehajtásának felfüggesztéséért és a járművezetéstől eltiltás kategóriára való korlátozása érdekében jelentettek be fellebbezést.

Fotó: VN-archív